Jeśli jesteś zainteresowany rozpoczęciem handlu internetowego, ale obawiasz się całej procedury z produkcją i wysyłką produktu, to dropshipping może być doskonałym punktem wyjścia dla Twojej przedsiębiorczej podróży. Jeżeli zastanawiasz się co to jest dropshipping i jak działa, to powinieneś przeczytać ten artykuł.
Najważniejsze informacje odpowiadające na pytanie, dropshipping co to jest i jak działa:
- Dropshipping to sprzedaż produktów bez konieczności posiadania własnego magazynu czy produktów.
- Zaletami tego biznesu jest łatwy start, niskie koszty ogólne, dowolność miejsca pracy oraz szeroki wybór produktów.
- Wady dropshipping, to niskie marże, częste zmiany stanów magazynowych dostawców, brak kontroli nad wysyłkami, błędy dostawców oraz brak personalizacji produktów.
Co znajdziesz w artykule wyjaśniającym, czym jest dropshipping?
Dropshipping co to jest?
Dropshipping to model handlu elektronicznego, w którym sprzedawca nie posiada żadnych zapasów ani nie zajmuje się żadnymi obowiązkami związanymi z wysyłką. Gdy klient dokonuje zakupu, sprzedawca przetwarza zamówienie i przekazuje je zewnętrznemu dostawcy — na przykład hurtownikowi lub producentowi — który przygotowuje i wysyła zamówienie.
Sprzedawca płaci dostawcy za produkt dopiero po tym, gdy zostanie kupiony przez klienta, co sprawia, że dropshipping jest popularną opcją dla przedsiębiorców, którzy chcą szybko założyć sklep internetowy przy minimalnych kosztach ogólnych.
Dropshipping wyjaśnienie często używanych pojęć
- E-commerce (handel elektroniczny) — to kupowanie i sprzedawanie towarów i usług za pośrednictwem sieci internetowej.
- Narzut — prowizja na produkcie, czyli ile zysku z każdej sprzedanej sztuki trafia do właściciela sklepu.
- Dropshipper — osoba lub firma, która korzysta z modelu dropshipping.
- Hurtownik/ dostawca — pojęcia często używane zamiennie, chodzi o firmę, która posiada produkty na magazynie i wysyła je do klientów.
W jaki sposób działa dropshipping?
Proces dropshippingu to zasadniczo relacja między sklepem obsługującym klienta a dostawcą. Istnieją trzy podejścia do wdrożenia modelu biznesowego dropshipping.
Pierwszym z nich jest samodzielne poszukiwanie dostawców działających w modelu dropshipping przy użyciu baz danych dostawców dostępnych w internecie. Niestety w tym przypadku trzeba samodzielnie ustalać szczegóły współpracy z dostawcą takie jak cena, czas dostawy czy polityka zwrotów. Również samodzielnie trzeba aktualizować stany magazynowe na naszych platformach sprzedażowych oraz składać zamówienia na platformach dostawców.
Drugą metodą jest integracja hurtowni z kanałem sprzedaży (np. allegro lub własna strona) poprzez narzędzia zewnętrzne takie jak baselinker.com czy sky-shop.pl. W tej metodzie również trzeba na własną rękę uzgadniać warunki współpracy z dostawcą. Natomiast synchronizacja stanów magazynowych oraz zamówienia aktualizowane są automatycznie.
Ostatnią metodą jest pełna synchronizacja naszego sklepu czy punktu sprzedaży z dostawcą. Co ciekawe nie musisz ustalać warunków współpracy z dostawcą, tylko wybieramy interesującego hurtownika z dostępnej listy. Taką możliwość zapewnia shopify czy take-drop. Niestety platformy pobierają opłatę za oferowaną wygodę użytkowania.
Dropshipping jest często przedstawiany jako bezproblemowy sposób na szybkie wzbogacenie się. Niestety tak nie jest. Podobnie jak w przypadku każdego innego handlu internetowego (e-commerce) odniesienie sukcesu wymaga poświęcenia.
Opisywany model sprzedaży nie występuje tylko w sklepach działających w modelu dropshipping. Często sklepy zajmujące się sprzedażą internetową korzystają częściowo z modelu dropshipping w celu przyśpieszenia przetwarzania i realizacji zamówień.
Dropshipping zalety
Oto kilka powodów, dla których dropshipping jest tak popularnym modelem biznesowym e-commerce zarówno dla dużych, jak i małych firm.
1. Wymagany minimalny kapitał początkowy
Prawdopodobnie największą zaletą dropshippingu jest to, że możliwe jest uruchomienie sklepu e-commerce bez konieczności inwestowania dużych pieniędzy i ponoszenia dużego ryzyka. Wynika to z braku potrzeby ponoszenia kosztów magazynowania produktów. Tradycyjni sprzedawcy prowadzący sklepy stacjonarne czy e-commerce muszą ponosić wysokie koszty magazynowania, Ponadto muszą zamrozić część kapitału w towar przeznaczony do sprzedaży.
2. Łatwy start
Prowadzenie biznesu e-commerce jest znacznie łatwiejsze, gdy nie musisz zajmować się fizycznymi produktami. Dzięki dropshippingowi nie musisz się martwić o:
- Zarządzanie magazynem i jego kosztami.
- Pakowaniem i wysyłaniem zamówień.
- Kontrolowaniem stanów magazynowych.
- Ciągłym zamawianiem produktów i zarządzaniem poziomem zapasów.
3. Niskie koszty ogólne
Ponieważ nie musisz zajmować się zakupem zapasów ani ciągłym zarządzaniem systemami realizacji zamówień, koszty ogólne są dość niskie. W rzeczywistości wiele odnoszących sukcesy sklepów dropshipping jest prowadzonych jako firmy jednoosobowe, wymagające niewiele więcej niż komputer i kilku stałych kosztów prowadzenia działalności.
W miarę rozwoju koszty te prawdopodobnie wzrosną, ale nadal będą niższe niż w tradycyjnych firmach stacjonarnych czy sklepach internetowych z własnym magazynem.
4. Elastyczne miejsce pracy
Dropshipping to biznes, który możesz prowadzić z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Wystarczy, że z miejsca, w którym przebywasz, możesz komunikować się z dostawcami oraz zapewnić wsparcie klientom.
5. Szeroki wybór produktów do sprzedaży
Ponieważ nie musisz fizycznie posiadać produktów, które sprzedajesz, możesz natychmiast zaoferować potencjalnym klientom popularne lub nowe produkty. Ponadto możesz zmienić listę oferowanych produktów w każdej chwili bez martwienia się o niesprzedane zapasy.
Wystarczy, że masz dostawcę, który oferuje dany produkt i od razu możesz sprzedawać go we własnym sklepie internetowym bez dodatkowych kosztów.
6. Łatwiejszy rozwój sklepu
W przypadku tradycyjnej działalności detalicznej otrzymanie trzykrotnie więcej zamówień wiąże się z potrzebą wykonania trzy razy więcej pracy. Wykorzystując model dropshipping, większość pracy związanej z większą ilością zamówień zostanie wykonana przez dostawców. Pozwala to na dążenie do większej ilości zamówień bez martwienie się o własne moce przerobowe.
Oczywiście wzrost sprzedaży wiąże się ze wzrostem pracy, której nie da się uniknąć. Przykładowo obsługa klienta. Mimo wszystko firmy dropshipping skalują się znacznie łatwiej niż tradycyjne firmy e-commarce.
Dropshipping wady
Wszystkie wymienione wcześniej korzyści sprawiają, że dropshipping jest bardzo atrakcyjnym modelem biznesowym dla każdego, kto zastanawia się nad sprzedażą internetową. Również firmy, które działają w tradycyjnym modelu sprzedaży, dostrzegają w dropshippingu sposób na łatwiejsze skalowanie biznesu.
Niestety również ten biznes ma wady, o których trzeba powiedzieć. Oto lista wad, o których należy pamiętać, rozważając biznes dropshipping.
1. Niskie marże
Niskie marże są największą wadą działania w tej wysoce konkurencyjnej branży. Ponieważ rozpoczęcie działalności dropshipping jest coraz łatwiejsze, a koszty są minimalne, wielu przedsiębiorców próbuje sprzedawać dużo po niskiej cenie.
Zazwyczaj tacy sprzedawcy mają niskiej jakości strony internetowe i słabą (jeśli w ogóle) obsługę klienta. Warto zadbać o te elementy, aby Twój sklep nie był kojarzony ze słabą jakością, co pozwoli wyróżnić się z tłumu. Oczywiście wygląd nie powstrzyma potencjalnych klientów od porównywania cen i szukania najtańszej oferty.
Wzrost konkurencji, która przekonuje do siebie najniższą ceną, może szybko zaszkodzić opłacalności sprzedaży niektórych produktów.
Na szczęście można zminimalizować ten problem poprzez wybieranie odpowiednich produktów oraz tworzenie sklepów, które specjalizują się w pewnej niszy. Tworzenie sklepu, który ma być kolejnym Allegro, Aliexpress czy Temu nie wydaje się zachowaniem racjonalnym.
2. Produkty nie zawsze są dostępne na magazynie
Brak własnego magazynu posiada wiele zalet, które zostały wymienione wcześniej. Jednakże nie można zapominać o zaletach własnego magazynu. Jeżeli masz własny magazyn, to stosunkowo łatwo jest śledzić stany magazynowe, które są stabilne. Twoi hurtownicy dostarczają towar również innym sprzedającym, przez co stany magazynowe mogą zmieniać się z godziny na godzinę.
Na szczęście istnieją platformy, które rozwiązują ten problem poprzez synchronizację stanów magazynowych hurtownika z Twoim sklepem. Najpopularniejszymi platformami do automatyzacji biznesu dropshipping jest shopify, sky-shop oraz take-drop. Dodatkowymi funkcjami są zautomatyzowane działania w przypadku niskich stanów magazynowych. Na przykład, gdy zaczyna brakować produktu, może zostać on od razu usunięty z oferty sklepu lub wyświetlić informację o chwilowym braku towaru.
3. Brak kontroli nad wysyłką
Działając w modelu dropshipping, nie masz kontroli nad łańcuchem dostaw, czyli nad procesem od produkcji do dostarczenia produktu klientowi. Problem przybiera na znaczeniu, gdy — tak jak prawie każdy sprzedawca działający w modelu dropshipping — korzystasz z kilku różnych dostawców.
Załóżmy, że klient składa zamówienie na trzy różne produkty, które dostarczane są przez trzech różnych dostawców. W takiej sytuacji powstają potrójne koszty dostawy jednego zamówienia. Jeżeli chciałbyś, aby klient zapłacił pełne koszty dostawy, to zapewne zrezygnuje z zakupu. Nawet jeżeli przeniesienie tych kosztów na klienta miałoby sens, to jeszcze nie istnieje platforma, która potrafiłaby zliczać w automatyczny sposób kilka dostaw.
Jedynym sposobem jest wymaganie od klienta zapłacenia za jedną dostawę, a za kolejne płaci właściciel sklepu.
4. Błędy dostawców
Czy kiedykolwiek byłeś obwiniany za cudze pomyłki, za które musiałeś wziąć odpowiedzialność? W dropshippingu będziesz musiał się do tego przyzwyczaić.
Nawet najlepsi dostawcy dropshipping popełniają błędy w realizacji zamówień — błędy, za które musisz wziąć odpowiedzialność i przeprosić. Co więcej, dostawcy, którzy reprezentują przeciętną lub niską obsługę zamówień, mogą powodować poważne problemy.
Musisz być świadomy tego, że może dojść do sytuacji, w której będzie czegoś brakować w paczce, przesyłka zostanie niedostarczona czy produkt będzie niedbale zapakowany. Wszystkie te czynniki będą szkodzić renomie Twojego sklepu.
5. Brak personalizacji produktów
W przeciwieństwie do produktów tworzonych na zamówienie nie daje możliwości dokonywania zmian w produktach. Zazwyczaj produkt jest zaprojektowany i oznakowany przez dostawcę.
Niektórzy dostawcy dropshipping mogą nieznacznie dostosować produkt do Twoich wymagań. Jednak dalej to dostawca ma kontrolę nad jakością wykonania produktu. Wszelkie zmiany lub dodatki w produkcie zazwyczaj wymagają jednorazowego hurtowego zakupu, co przeczy idei dropshippingu.
Dostawców gotowych dostosować produkt do Twoich potrzeb najłatwiej znaleźć na platformie Alibaba.com. Natomiast w dalszym ciągu będziesz zobowiązany do zakupu hurtowej ilości towaru.
Alternatywy dla dropshippingu
Dropshipping to jeden ze sposobów na to, jak zarabiać w internecie bez inwestowania dużych pieniędzy na początek, ale nie jest to jedyny sposób. Istnieje wiele alternatyw dla biznesu dropshipping oraz zarabiana przez internet.
Drukowanie na zamówienie
Druk na żądanie (POD, czyli Print On Demand) polega na sprzedaży stworzonej przez Ciebie grafiki na dowolnym produkcie, zazwyczaj na koszulkach i kubkach. Sposób jest prosty i podobny do biznesu dropshipping.
Ty tylko tworzysz grafikę cyfrową a produkcją, przetworzeniem płatności oraz dostarczeniem produktu w Twoim imieniu zajmuje się ktoś inny. Jest to podejście oparte na zasadzie white-label (białej etykiety), co oznacza, że na produkcie lub opakowaniu nie ma wzmianki o producencie — cała zasługa trafia do Ciebie.
Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny nie polega na bezpośredniej sprzedaży produktów. Zamiast tego udostępniasz link afiliacyjny do wybranego przez Ciebie produktu. Gdy ktoś dokona zakupu przy jego pomocy, otrzymujesz część zysków ze sprzedaży.
Chociaż marketing afiliacyjny jest stosunkowo mniej wymagający, to często jest mniej dochodowy niż dropshipping.
Najczęstsze pytania do artykułu „dropshipping co to jest?”
Lista najczęściej zadawanych pytań na temat tego, czym jest dropshipping i jak działa.
Czy dropshipping jest legalny?
Tak, dropshipping jest legalny. Jest to model sprzedaży wykorzystywany przez wielu globalnych sprzedawców detalicznych. W rzeczywistości większość sklepów stacjonarnych, w których robisz zakupy, nie sprzedaje produktów, które osobiście wytwarza. Dropshipping po prostu wykorzystuje to sprawdzone podejście i dostosowuje je do internetowych realiów.
Czy dropshipping jest opłacalny?
Typowe zyski dla sprzedawcy na produktach wynoszą od 10 do 15%. Wszystko zależy od znalezienia odpowiednich produktów, kreatywności i dobrej współpracy z dostawcami.
Dropshipping jak zacząć?
Sprawdź artykuł Dropshipping jak zacząć w 10 krokach, aby dowiedzieć się, jak możesz sam założyć własny sklep. Skrócona wersja poradnika:
- Zaangażuj się w rozpoczęcie działalności dropshipping.
- Wybierz niszę i koncepcję na biznes.
- Znajdź produkt, który będziesz sprzedawać.
- Sprawdź swoją konkurencję.
- Wybierz swojego dostawcę.
- Zbuduj swój sklep internetowy.
- Wybierz formę prawną swojej działalności.
- Uporządkuj swoje finanse.
- Promuj swój biznes.
- Analizuj i ulepszaj swoją ofertę.
Jak działa dropshipping?
- Klient składa zamówienie w sklepie internetowym.
- Sklep automatycznie wysyła zamówienie do dostawcy (hurtowni).
- Hurtownia przygotowuje zamówienie i wysyła do klienta.
Czy muszę zapłacić za produkty przed ich sprzedażą?
Największą zaletą dropshippingu jest to, że nie płacisz za produkty przed sprzedażą. Płacisz za nie dopiero po dokonaniu sprzedaży w swoim sklepie internetowym i otrzymaniu za niego zapłaty.
Jakie są najlepiej sprzedające się produkty dropshipping?
Istnieją miliony produktów, które można sprzedawać w modelu dropshipping. Według Grand View Research, produkty dropship, które przynoszą największą sprzedaż, to artykuły modowe (30%), produkty higieny osobistej (30%) oraz elektronika i media (22%). Inne ważne kategorie obejmują zabawki, hobby, majsterkowanie, meble i akcesoria.
Kto będzie odpowiedzialny za obsługę klienta?
Wiele osób zastanawiających się jak zacząć dropshipping błędnie uważa, że jest to biznes całkowicie zautomatyzowany. Gdzie praca kończy się na skonfigurowaniu i uruchomieniu sklepu, a następnie wystarczy obserwować, jak gotówka wpływa na konto. Niestety nie jest to aż tak proste. Nadal masz obowiązki związane z zarządzaniem firmą takie jak obsługa klienta, kontrolowanie działania sklepu czy marketing.
Dostawca, z którym współpracujesz, sprzeda Ci produkt i wyśle go do Ciebie, ale wszystko inne zależy od Ciebie.
Jak wysyłać zamówienia do dostawcy dropshipping?
Większość dostawców dropshipping przyjmuje zamówienia online za pośrednictwem własnego portalu lub arkusza kalkulacyjnego. Niektórzy dostawcy pozwalają nawet na składanie zamówień przez e-mail lub telefon.
Najwygodniejszym sposobem składania zamówień jest skorzystanie z platform, które synchronizują hurtownika razem z Twoim kanałem sprzedaży. Gdy klient zrobi zakupy w Twoim sklepie, dostawca automatycznie dostaje zamówienie złożone przez klienta.
Jak mogę znaleźć dostawców dropshipping?
Jeżeli korzystasz z operatorów e-commerce, to poproś ich wsparcie klienta o rekomendację dostawców. Operatorzy, chcąc zatrzymać Cię jako klienta, polecą tylko zaufanych dostawców.
Natomiast jeżeli nie korzystasz z operatorów e-commerce lub wolisz szukać na własną rękę, to szybkie wyszukiwanie w Google pod hasłem „dropshipping hurtownie” przyniesie wiele wyników, które warto sprawdzić.
Pamiętaj: współpraca z renomowanym, niezawodnym dostawcą dropshipping jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić. Produkty słabej jakości lub niskie standardy obsługi doprowadzą tylko do niezadowolenia klientów, więc wybieraj ostrożnie.
Czy już wiesz, czym jest dropshipping?
Dropshipping może być dochodowym biznesem, jeżeli odpowiednio podejdziesz do wyszukiwania dostawców, produktów oraz wypromujesz swoją firmę. Można znaleźć historię wielu ludzi, którzy zarobili fortunę lub zarabiają wystarczające pieniądze na codzienne wydatki, prowadząc swój własny biznes dropshipping. Natomiast należy pamiętać, że wielu osobom nie udało się zarobić, a nawet stracili dużo pieniędzy na tym biznesie.
Jeżeli już wiesz, czym jest dropshipping i jak działa, to podejdź do niego z otwartym umysłem, przeprowadzaj analizy, zachowaj realistyczne oczekiwania, a być może staniesz się osobą, która odniosła sukces w tej branży.