Dropshipping jak zacząć w 10 krokach (2024)

Jeżeli wiesz, jak działa biznes dropshipping, to może być to mało ryzykowny i dochodowy sposób sprzedaży online. Dowiedz się, jak rozpocząć działalność dropshipping i przekształcić ją w udane przedsięwzięcie.

Nauka, jak rozpocząć działalność dropshipping, jak każdy rodzaj przedsięwzięcia, nie jest łatwa. Niemniej jednak jest to świetny pierwszy krok w świat przedsiębiorczości. Możesz sprzedawać produkty klientom bez utrzymywania zapasów. Nie płacisz z góry za produkty. A nawet możesz zajmować się własnym sklepem w czasie wolnym od aktualnej pracy.

Jeżeli zastanawiasz się, jak zacząć dropshipping to rozważ następujące kroki biznesowe i finansowe opisane w tym przewodniku. Niektóre kroki są obowiązkowe, natomiast inne są po prostu podpowiedziami. Kierowanie się poniższą instrukcją pozwoli zaoszczędzić czas oraz uniknąć wielu błędów.

Dropshipping jak zacząć od zera?

Rozpoczęcie biznesu dropshipping możesz zacząć od samodzielnej, ręcznej pracy nad każdym z poniższych podpunktów lub skorzystać z płatnych narzędzi, które opisuję w podpunkcie „Dropshipping na skróty”, który skróci czas pracy nad sklepem i obsługi.

1. Zaangażuj się w rozpoczęcie działalności dropshipping

Podobnie jak w przypadku każdego innego biznesu, dropshipping wymaga poważnego zaangażowania i długoterminowego planu działania. Jeśli liczysz na sześciocyfrowy dochód z sześciu tygodni pracy w niepełnym wymiarze godzin, będziesz niestety rozczarowany.

Jeżeli podejdziesz do tego biznesu z realistycznymi oczekiwaniami co do włożonej pracy i potencjalnych zysków będziesz znacznie mniej narażony na zniechęcenie i rozczarowanie.

2. Wybierz niszę i koncepcję na biznes

Drugim krokiem w nauce jak zacząć Dropshipping od zera jest przeprowadzenie niezbędnego rozpoznania rynku. Podobnie jak w przypadku otwierania sklepu stacjonarnego musisz sprawdzić swoją konkurencję, trendy i potencjalnych klientów. Na podstawie tych informacji będziesz podejmować decyzję o opłacalności biznesu.

Koncepcja biznesowa opisuje, co i komu sprzedajesz. Dropshipping oferuje sprzedaż wielu produktów, ale najlepszym sposobem jest ograniczenie się do jednej grupy produktów, które zainteresują Twoją potencjalną grupę docelową.

Poświęcenie czasu na dokładne zaplanowanie koncepcji biznesowej jest kluczowe, ponieważ to na jej podstawie będziesz budować katalog produktów, projekt strony internetowej oraz marketing. Natomiast jeżeli zauważysz, że popełniłeś błąd, lub zainteresowanie danym tematem zacznie słabnąć, zawsze możesz przebranżowić swój sklep. Jest to jedna z korzyści prowadzenia biznesu dropshipping, z którego warto skorzystać w skrajnych przypadkach.

3. Jak znaleźć produkt do dropshippingu

Następnym krokiem jest wybór produktów, ten podpunkt stwarza najwięcej problemów, osobom, które zastanawiają się jak zacząć dropshipping. Aktualnie najpopularniejszą platformą do szukania produktów jest platforma TikTok.

Natomiast popularność tej metody powoduje dużą konkurencyjność. Lepiej spróbuj przyciągnąć uwagę kupujących, skupiając się na produktach niszowych, ale zyskujących popularność. Ten sposób zaoszczędzi Ci konkurowania z większymi firmami, które mają już wyrobioną renomę.

Produkty niszowe często mają bardziej zaangażowanych klientów, co może ułatwić sprzedaż określonym grupom odbiorców poprzez zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki oraz produktów.

Oto kilka przykładów niszowych sklepów dropshipping:

  • Krawaty i muszki dla miłośników psów.
  • Etui i inne akcesoria dla właścicieli iPhone.
  • Sprzęt kempingowy dla wczasowiczów.
  • Sprzęt do ćwiczeń dla miłośników fitnessu.

Narzędzia do wyszukiwania produktów niszowych

Lista programów, która pozwoli zweryfikować pomysły na biznes oraz produkty dropshipping:

Pomoże w określeniu czy produkt wskazuje tendencję wzrostową lub spadkową oraz, czy jest to produkt sezonowy.

Należy pamiętać, że Google Trends nie pokazuje liczby wyszukiwań tylko wzrost lub spadek popularności wyszukiwanej frazy. Dlatego pamiętaj, aby porównać zdobyte dane z narzędziami słów kluczowych takich jak Keywords Everywhere, które pozwolą sprawdzić, jak często wyszukiwany jest dany produkt.

dropshipping jak zacząć google
Keyword Surfer lub Keywords Everywhere

Narzędzie do badania słów kluczowych. Pozwala sprawdzić miesięczną liczbę wyszukiwań danego produktu i jego konkurencyjność. Możesz wykorzystać te informacje, aby ocenić popularność swojego produktu, trudność jego wypromowania oraz zainspirować się nowymi pomysłami na produkty.

dropshipping jak wybrać produkt
DSers

Platforma, na której można wyszukiwać produkty na podstawie ilości sprzedanych sztuk. Pozwoli to na określenie potencjału wybranych produktów.

dropshipping jak zacząć za darmo

Rozwój handlu elektronicznego jest jednocześnie wielką korzyścią dla osób, które chcą rozpocząć działalność dropshiping oraz wadą. Łatwość założenie takiego biznesu stwarza dużą konkurencję. Oznacza to, że podczas tworzenia biznesplanu będziesz musiał przeprowadzić badania konkurencji.

4. Sprawdź swoją konkurencję

Teraz gdy już wiesz, co będziesz sprzedawać w swoim sklepie, powinieneś przyjrzeć się swoim konkurentom i zrozumieć ich sposób działania. Badanie konkurencji zweryfikuje Twoje pomysły na biznes, przyniesie inspirację oraz może uświadomić jakie błędy popełnia konkurencja, które warto wykorzystać.

Jeśli Twój rynek ma wielu konkurentów, ogranicz swoje badania do około pięciu firm dropshipping, w tym jednego lub dwóch dużych graczy, takich jak Allegro, Amazon czy eBay. Pomoże to zorientować się w sytuacji na rynku oraz zaplanować kolejne kroki.

Oto kilka sposobów na zbadanie konkurencji:

Wyszukiwarka Google — wyszukiwanie interesujących produktów w Google jest oczywistym krokiem. Zacznij od kluczowych haseł opisujących prostymi zdaniami Twój produkt, np. „Zatyczki do uszu”. Pierwsze 10 wyników pokaże Ci, kim są Twoi najwięksi konkurenci oraz w jaki sposób promują swoje produkty. Jeżeli chcesz dokładniej sprawdzić wyszukiwane frazy, to możesz skorzystać z narzędzi, które oferują bezpłatny okres próbny takie jak Ahrefs lub SEMRush.

Narzędzia do śledzenia konkurencji — platformy takie jak Similarweb pozwalają na wykrywanie i śledzenie aktywności konkurencji w internecie. Zapewniają dostęp do takich danych o konkurencji jak profile w mediach społecznościowych, główne źródła przychodów, ilość odwiedzających oraz kim jest ich konkurencja.

Sprawdź media społecznościowe — wyszukaj reklamy konkurencji w mediach społecznościowych i sprawdź jak, się promują. Sprawdź, w jaki sposób firma komunikuje się ze swoimi klientami, jak zaprojektowany jest jej profil oraz jak duże jest zaangażowanie w komunikację. Możesz nawet zaobserwować te profile, aby lepiej kontrolować komunikację firmy i odbiór jej widowni. Wykorzystaj te informacje, aby znaleźć sposoby na wyróżnienie swojej firmy i ulepszenie strategii marketingowej w mediach społecznościowych.

Dowiedz się wszystkiego o swoich głównych konkurentach: ich stronie internetowej, cenach, metodach marketingowych, opisach produktów, reputacji itp. Przechowuj zdobyte dane w arkuszu kalkulacyjnym, abyś mógł łatwo do nich wracać przy podejmowaniu decyzji dotyczących Twojego sklepu.

Na przykład, jeśli chcesz wykorzystać swoją grupę mailingową do marketingu swojej firmy, możesz sprawdzić w arkuszu kalkulacyjnym, czy konkurenci już to robią i jakie taktyki stosują — wszystko w jednym miejscu.

5. Wybierz dostawcę dropshipping

Na tym etapie sprawdziłeś, jakie produkty dropshipping chcesz sprzedawać i wiesz, że mogą być opłacalne — teraz chcesz mieć pewność, że znajdziesz dostawcę dropshipping, który zapewni Ci wysokiej jakości obsługę potrzebną do rozwoju Twojego biznesu. Podczas wyboru dostawcy kieruj się następującymi wytycznymi:

Jakość: wybierz dostawcę, który będzie oferował odpowiednią jakość do Twoich potrzeb. Możesz prowadzić sklep, będąc sprzedawcą tanich produktów, których zazwyczaj klienci nawet nie będą chcieli odsyłać ze względu na nieopłacalność. Przeciwieństwem jest oferowanie produktów wysokiej jakości, do obsługi których będą potrzebni hurtownicy reprezentujący wysoką jakość.

Zazwyczaj tanie produkty tworzą więcej problemów niż zysku, ponieważ klienci częściej składają reklamację lub zażalenia oraz często są gotowi wystawić negatywną opinię.

Rentowność: dokładnie policz koszty produktu i jego obsługi, aby po czasie nie okazało się, że są produkty, które sprzedawałeś ze stratą. W obliczeniach należy uwzględnić koszty wysyłki i transakcji. Większość dropshipperów dąży do uzyskania od 15% do 20% zysku na produkcie. Oczywiście, jeżeli możesz wygenerować wyższy zysk na produkcie, to świetnie.

Rzetelność: niezależnie od oferowanych produktów należy wybrać dostawcę, który dotrzymuje terminów dostawy i oferuje rozsądne koszty dostawy i zwrotów.

Należy pamiętać, że wielu dostawców ma magazyny poza granicą Polski. Najczęściej takie magazyny znajdują się w Chinach, przez co czas dostawy i koszty mogą być bardzo odczuwalne. Również sprawdź, czy dostawca utrzymuje zapasy magazynowe i aktualizuje je na bieżąco. Brak możliwości dostarczenia produktu jest frustrujący dla Ciebie i Twojego klienta.

Polityka zwrotów: jeśli to możliwe, znajdź dostawcę, który oferuje politykę zwrotów, ponieważ większość hurtowników tego nie oferuje. Natomiast w Polskim prawie klient ma prawo do zwrotów, reklamacji czy rękojmi. Jeżeli wybraliśmy hurtownika, który nie akceptuje zwrotów, będziemy musieli pokryć koszty osobiście.

Jak sprawdzić, czy dostawca spełnia wszystkie powyższe wytyczne? Najłatwiejszym sposobem jest zamówienie produktu, przetestowanie go i zwrócenie. Nie zapomnij notować swoich uwag, przemyśleń i ilości dni potrzebnej hurtownikowi na każdą czynność.

6. Zbuduj swój sklep internetowy

Aby sprzedawać swoje produkty, musisz zbudować swój własny sklep internetowy. Sklepy internetowe często są nazywane sklepami e-commerce, są to witryny umożliwiające sprzedaż i kupno produktów przez internet.

Założenie sklepu internetowego jest podobne do założenia własnego bloga. Jeżeli wiesz jak założyć bloga, to będziesz potrzebować o wiele mniej czasu do założenia sklepu internetowego. Do stworzenia własnego sklepu będziesz potrzebować następujących narzędzi:

  • System zarządzania treścią (CMS), taki jak WordPress, Squarespace, Shopify czy TakeDrop.
  • Nazwa domeny.
  • Hosting (jeśli korzystasz z WordPress), na przykład na zenbox to koszt około 50 zł za pierwszy rok.
  • Integracje z wybranymi dostawcami.
  • Bramka płatności do obsługi transakcji na stronie.

Najlepsze witryny przeznaczone specjalnie do e-commerce lub wtyczki do WordPress automatyzują sprzedaż produktów. Klient kupuje produkt, a hurtownik otrzymuje informację o zamówieniu i zleca wysyłkę. Jeśli ten krok nie jest zautomatyzowany, będziesz musiał ręcznie wprowadzać każde zamówienie, co może być uciążliwe i prowadzić do błędów. Dlatego wiele osób korzysta z automatyzacji oferowanej przez platformy takie jak Shopify, Sky-Shop czy TakeDrop. Nie są to jedyne dostępne opcje, więc warto dowiedzieć się więcej o najlepszych platformach e-commerce.

Ponadto warto rozważyć sprzedaż swoich produktów za pośrednictwem innych platform, takich jak allegro, OLX, Etsy, Amazon, a nawet mediów społecznościowych (np. Facebook lub Instagram).

Sprzedaż na wielu platformach pomaga firmie zyskać rozgłos i zwiększyć sprzedaż, więc warto skorzystać z tego rozwiązania, jeżeli masz wystarczająco dużo czasu na obsługę wszystkich kanałów sprzedaży.

7. Wybierz formę prawną swojej działalności

Jeżeli kwota Twojej sprzedaży przekroczy kwotę pozwalającą na prowadzenie nierejestrowanej działalności gospodarczej lub chcesz przenieść swój biznes na poważniejszy poziom, to powinieneś założyć legalny podmiot gospodarczy.

Nie jestem prawnikiem i nie mogę oferować porad prawnych, ale mogę przedstawić dwie powszechnie wybierane formy prawne.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jest to najprostsza do wdrożenia forma działalności, która wymaga minimalnej formalności. Natomiast prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, odpowiadasz za nią swoim prywatnym majątkiem. Przykładowo, jeżeli Twoja firma zostanie pozwana, to również Twoje osobiste aktywa są zagrożone.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

W przypadku spółki z o.o. Twój prywatny majątek jest chroniony poprzez ustanowienie firmy jako odrębnego podmiotu prawnego. Chociaż ochrona przed odpowiedzialnością nie dotyczy wszystkich przypadków, to zapewnia większą ochronę niż jednoosobowa działalność gospodarcza. Może być konieczne spełnienie dodatkowych wymogów oraz uiszczenia dodatkowych opłat.

Jaką strukturę wybrać? Najlepiej jest skonsultować się z księgową przed podjęciem jakichkolwiek decyzji dotyczących rejestracji. Jednakże większość małych przedsiębiorców wybiera jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

8. Uporządkuj swoje finanse

Jednym z częstych błędów popełnianych przez przedsiębiorców podczas rozpoczynania działalności gospodarczej jest łączenie finansów osobistych i firmowych. Powoduje to zamieszanie, które utrudnia księgowość oraz może prowadzić do dopłacania do biznesu z prywatnych pieniędzy.

W miarę możliwości należy oddzielić finanse firmowe od osobistych. Najlepszym na to sposobem jest założenie produktów finansowych przeznaczonych tylko do prowadzenia działalności biznesowej.

Do rozdzielenia finansów najczęściej są potrzebne poniższe produkty firmowe:

Bankowe konto firmowe

Wszystkie finanse firmy powinny być obsługiwane przez jeden główny rachunek rozliczeniowy. Wszystkie przychody firmy powinny być na nie wpłacane, a wszystkie wydatki powinny być z niego wypłacane. Sprawi to, że księgowość będzie znacznie łatwiejsza i bardziej przejrzysta.

Co ciekawe, niezależnie czy prowadzisz firmę, czy nie możesz zarabiać pieniądze za założenie konta w aplikacji bankowej.

Karta kredytowa

Płacąc firmową kartą kredytową za wydatki związane z firmą takie jak płatność za usługi lub utrzymanie strony internetowej możesz zdobywać atrakcyjne nagrody, lub rabaty. Wszystko zależy od wybranej karty kredytowej.

9. Promuj swój sklep dropshipping

Przedostatnim krokiem poradnika „dropshipping jak zacząć” jest promowanie swojego nowego sklepu. W celu wyróżnienia się na rynku warto włożyć trochę wysiłku w działania marketingowe podczas tworzenia biznesplanu.

Ponieważ tak wiele rzeczy w dropshippingu można zautomatyzować, możesz poświęcić więcej czasu na marketingu swojego sklepu na następujące sposoby:

Płatne reklamy na Facebook, Instagram i Google

Reklamy na Facebooku czy Google są skalowalne, czyli możesz zwiększać zasięg swoich reklam oraz monitorować ich wyniki na bierząco. Reklamy wyświetlane na platformie Facebook czy Instagram są dobrym narzędziem do zakupów pod wpływem chwilowych emocji.

Reklamy Google Shopping są elementami wyświetlanymi w wyszukiwarce Google. Warto uruchamiać reklamy Google na słowa kluczowe z długiego ogona, w przypadku których kupujący są bardziej skłonni do zakupu. Spowodowane jest to tym, że klient, wpisując tak konkretną frazę, podjął już decyzję o kupnie.

Influencer marketing

Jako nowy dropshipper możesz mieć ograniczony budżet na marketing swojej firmy. Influencer marketing to niedrogi sposób na dotarcie do docelowych odbiorców poprzez ich idolów. Wielu ludzi ma tendencję do ufania influencerom bardziej niż tradycyjnym reklamom.

Wybierając współpracę z influencerem, wynegocjuj rozliczenie w formie prowizji od każdej sprzedanej sztuki zamiast stawki ryczałtowej (płatnej z góry). Jest to sytuacja korzystna dla obu stron, ponieważ influencer zarobi na każdej sprzedaży, a Ty zapłacisz tylko wtedy gdy sam zarobisz.

Aktualnie najlepsze platformy do sprzedawania przez influencerów to TikTok i Instagram.

Content marketing (marketing treści)

Jeśli chcesz zbudować długoterminowy strumień ruchu dla swojego sklepu, dodaj content marketing do swojego biznesplanu dropshipping. Załóż bloga na temat swojej niszy i twórz treści, które bawią, edukują i co najważniejsze przyciągają docelowych odbiorców.

Możesz również sam zostać influencerem i tworzyć treści o swojej niszy na innych portalach. Na przykład, możesz założyć kanał na YouTube, rozpocząć własny podcast lub tworzyć treści na Instagram czy TikTok.

Czynny udział w społeczności

Zaangażuj się w grupy pasjonatów swojej niszy. Możesz rozpocząć dyskusję z potencjalnymi klientami na Reddit, grupach na Facebooku lub forach internetowych. Pamiętaj, aby nie być zbyt nachalnym z oferowaniem swoich produktów podczas prowadzenia dyskusji. Staraj się pomagać i budować relacje z potencjalnymi klientami, aby zaufali Twojej marce i chcieli od Ciebie kupować.

Email marketing (Marketing e-mailowy)

Jest to potężne narzędzie dla firm dropshipping, ponieważ pomaga budować długotrwałe relacje z klientami i zachęca do ponownych zakupów. Wysyłając ukierunkowane, spersonalizowane treści, takie jak oferty promocyjne, rekomendacje produktów i biuletyny informacyjne, możesz zwiększyć zaangażowanie klientów, a co za tym idzie zwiększyć swoje zyski.

Podobnie jak w przypadku każdego innego biznesu, miej oko na to, które kanały sprzedają, a które nie — zwłaszcza jeśli inwestujesz w nie pieniądze. Strategię marketingową możesz modyfikować w każdej chwili na podstawie otrzymywanych danych oraz rozwoju sklepu internetowego. Aktywne działania pozwolą na obniżenie kosztów i zmaksymalizowanie przychodów.

10. Analizuj i ulepszaj swoją ofertę

Prowadząc biznes dropshipping, należy ciągle sprawdzać wyniki swojej ciężkiej pracy. Wraz z upływem czasu danych będzie coraz więcej i będą dokładniejsze, przez co będą bardziej pomocne. Elementy, które należy kontrolować:

Sprzedaż: Jakie są Twoje najskuteczniejsze kanały sprzedaży? Gdzie powinieneś przeznaczyć więcej pieniędzy na reklamę? Jakie są najlepiej sprzedające się produkty? Kim są Twoi klienci?

Zachowanie kupujących: Czy ludzie kupują więcej na komputerach stacjonarnych, czy urządzeniach mobilnych? Jaki jest współczynnik konwersji dla każdego urządzenia?

Zysk: Jakie produkty i warianty produktów są najbardziej dochodowe? Jak wygląda Twoja sprzedaż i zysk z miesiąca na miesiąc?

Narzędzia do analizy sklepu dropshipping

Prócz narzędzi analitycznych wbudowanych w platformy sprzedażowe warto również skorzystać z takich narzędzi jak Google Analytics czy Search Console. Platformy od firmy Google pozwalają zmierzyć ruch w wyszukiwarce i poprawić swoje wyniki pod kątem wyszukiwarek (SEO).

Ponadto, jeżeli prowadzisz marketing w mediach społecznościowych, to sprawdzaj statystyki udostępniane na tych portalach. Statystyki zazwyczaj zawierają przydatne informacje takie jak ilość odwiedzających czy ilość osób, które przeszły z zewnętrznej platformy do Twojego sklepu.

Dropshipping na skróty, czyli płatne platformy

Płatne platformy e-commerce, takie jak Shopify czy TakeDrop nie tylko ułatwiają nawiązanie współpracy z hurtownikiem, ale również automatyzują cały proces obsługi sklepu.

Po pierwsze płatne narzędzia ułatwiają wyszukiwanie najlepszych produktów do sprzedaży i dodania ich do Twojego sklepu jednym kliknięciem niezależnie od kategorii. Ponadto platformy automatycznie przekazują zamówienia klientów do hurtownika, dzięki czemu nie musisz martwić się o wpisywanie danych, pakowanie wysyłkę czy zarządzanie stanami magazynowymi.

Po drugie platformy do dropshippingu ułatwiają tworzenie i uruchamianie witryny e-commerce. Wbudowane narzędzia wspierają tworzenie sklepu od wybrania nazwy sklepu po dodanie wtyczek marketingowych i sprzedażowych. Nie musisz być projektantem czy programistą, aby założyć dobrze wyglądający sklep.

Po trzecie platformy dropshipping umożliwiają sprzedaż i zarządzanie ofertami nie tylko na własnej stronie internetowej. Pozwalają również na obsługę najpopularniejszych witryn sprzedażowych takich jak Allegro czy Amazon.

Jak działa model biznesowy dropshipping?

Dropshipping to metoda realizacji zamówień, która umożliwia właścicielom sklepów sprzedaż produktów bezpośrednio konsumentom bez konieczności utrzymywania zapasów magazynowych. Gdy klient kupuje produkt w sklepie dropshipping, zewnętrzny dostawca wysyła produkt bezpośrednio do klienta bez dalszego udziału sklepu.

Twój zysk wynika z różnicy między ceną detaliczną, którą płaci klient a ceną hurtową, którą Ty płacisz u dostawcy. Ważne jest to, że nie musisz obsługiwać produktów, ani inwestować w zapasy.

Oczywiście sklep nie prowadzi się sam, jako właściciel biznesu masz również obowiązki. Musisz zbudować swój sklep internetowy, wypromować własną markę, wybierać odpowiednie produkty do sprzedaży oraz obsługiwać zwroty i zapytania klientów.

jak zacząć dropshipping

Czy dropshipping jest opłacalny?

Artykuł był odpowiedzią na pytanie „dropshipping jak zacząć od zera”, ale czy jest to opłacalny biznes? Tak, dropshipping może być dochodowym biznesem. Powodem tego jest głównie fakt, że jest to model biznesowy o niskim ryzyku, który nie pociąga za sobą ogromnych kosztów, jakie występują w klasycznym modelu sprzedaży. Korzystając ze zweryfikowanych dostawców i przemyślanemu marketingowi można uzyskać zysk z każdego produktu.

5/5 - (2 votes)