Jak nagrać podcast, który zarabia w 2024 roku?

Rozpoczęcie podcastu może być ciekawe, wciągające i do tego dochodowe. W zależności od tego jaki jest Twój cel możesz prowadzić podcast jako hobby, dodatkowe zajęcie lub jako pełnoprawne zarobkowe zajęcie. W tym artykule wyjaśniam jak nagrać podcast i zacząć na nim zarabiać.

Co to jest podcast?

Podcast to epizodyczna seria audio, w której jeden lub więcej prowadzących rozmawia na określony temat. Można znaleść podcast niemal na każdy temat jaki pomyślisz od bierzących wydarzeń po pszczelarstwo.

Powody, dla których warto rozpocząć podcast

Istnieje wiele powodów dla których warto nagrywać podcasty, główne z nich to:

jak zrobić podcast
  • Budowanie publiczności: najbardziej wpływowe podcasty docierają do milionów słuchaczy. Jest to stosunkowo niedrogi sposób na budowanie grupy odbiorców.
  • Tworzenie wizerunku eksperta w swojej niszy lub branży: jeżeli dzielisz się wartościową wiedzą to Twoja pozycja w danej niszy rośnie.
  • Podcast jest bardzo intymnym medium: spowodowane jest to tym, że tylko słysząc to co się dzieje w podcaście nasza wyobraźnia bardziej pracuje. Może to pomóc w sprzedaży produktów i usług. Jeżeli nie masz konkretnego produktu lub usługi, którą mógłbyś sprzedawać, możesz ostatecznie zarabiać poprzez odtwarzanie reklam sponsorowanych.
  • Budowanie sieci kontaktów: poprzez podcasty możesz poznać innych ludzi, którzy są zainteresowani tematem o którym mówisz i mogą pomóc w rozwoju twojej kariery lub biznesu.
  • Dobra zabawa: nie musisz mieć konkretnego celu biznesowego czy zarobkowego, aby rozpocząć podcast. Możesz to robić wyłącznie dla własnej przyjemności.

Błędne myślenie o tym jak nagrać podcast

Każdy może założyć podcast, niezależnie od doświadczenia zawodowego czy prywatnego. Nie pozwól, aby to powszechne błędne myślenie powstrzymało Cię przed rozpoczęciem własnej audycji.

Poniżej znajduje się zestawienie najczęściej powtarzanych nieprawdziwych stwierdzeń o tym jak nagrać podcast:

  • Potrzebujesz konkretnego zestawu umiejętności: jedyną umiejętnością, jaką musisz posiadać, jest umiejętność prowadzenia dialogu lub dyskusji na jakiś temat. Technicznie rzecz biorąc, nie musisz być ekspertem w żadnej dziedzinie, o ile pasjonujesz się tym, o czym dyskutujesz. Wiedza ekspercka jest miłym dodatkiem, podczas gdy pasja jest koniecznością.
  • Potrzebujesz drogiego sprzętu: możesz rozpocząć nagrywanie podcastu przy użyciu sprzętu, który prawdopodobnie już posiadasz. Nie musisz wydawać ani grosza na dodatkowy sprzęt czy oprogramowanie. Dostępnych jest wiele darmowych narzędzi i zasobów, które pomogą ci zacząć. Wiele doświadczonych osób korzysta z bezpłatnych programów do edycji audio takich jak Audacity (Windows, macOS) lub GarageBand (macOS). Natomiast jeżeli chodzi o mikrofon to prawdopodobnie wystarczy ten w Twoim telefonie.
  • Podcasty są umierającym medium: podcasty nigdzie się nie wybierają, ani nie stają się mniej popularne. Przestrzeń podcastów jest tak dochodowa i aktywna, że firmy, takie jak Spotify i Apple, stale w nią inwestują, aby przyciągnąć słuchaczy i zwiększyć przychody. Wszyscy są coraz bardziej zabiegani, więc wygodniej jest posłuchać podcast na słuchawkach niż oglądać nagranie.
  • Potrzebujesz dużej grupy fanów: oczywiście grupa fanów ułatwia wypromowanie nowego przedsięwzięcia, ale nie musisz być znanym celebrytą ani osobowością w mediach społecznościowych, aby rozpocząć udany podcast. Właśnie poprzez podcast można zdobyć pierwszą grupę odbiorców i na jej podstawie budować swoją popularność.
  • Odcinki podcastów muszą być długie: nie ma określonej długości podcastu. Możesz tworzyć odcinki takiej długości, jakie uznasz za odpowiednie z uwzględnieniem potrzeb odbiorców.

Jak nagrać podcast w 5 prostych krokach

jak nagrać podcast krok po kroku

Jeżeli zastanawiasz się jak nagrać podcast, ale nie wiesz od czego zacząć to postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.

1. Zdefiniuj swoją niszę lub temat

Określenie jednego tematu lub niszy może wydawać się ograniczające, ale pomoże to lepiej ukierunkować treści pod potencjalnych odbiorców w dłuższej perspektywie. Pomoże Ci to również zbudować zaufanie i umocnić swoją pozycję eksperta w danej dziedzinie.

Wybierz temat, który jest na tyle szeroki, że można o nim mówić przez wiele odcinków i sezonów, ale na tyle szczegółowy, aby przyciągnąć określony typ osób lub grupy demograficznej.

Sprawdź istniejące podcasty

Przed przystąpieniem do nagrywania pierwszego odcinka warto sprawdzić, czy istnieją inne podcasty o podobnej tematyce.

Może się okazać, że istnieje niewiele podcastów na wybrany przez Ciebie temat. Dzięki temu będziesz mieć dużą szansę szybko stać się czołową osobistością w danej dziedzinie. Natomiast jeżeli wybrana przez Ciebie nisza jest dość zatłoczona to musisz przeprowadzić dodatkowe analizy. Sprawdź czego brakuje najpopularniejszym podcastom i co powinieneś zrobić, aby się wyróżnić.

Wybierz formę i harmonogram publikowania

Podcast można prowadzić samodzielnie lub w grupie — wybór należy do Ciebie. Jeśli chcesz prowadzić swój podcast wspólnie z kimś innym, będziecie musieli wspólnie opracować skuteczny sposób jego prowadzenia.

W przypadku gdy chcesz przeprowadzać wywiady z gościami prawdopodobnie będziesz musiał początkowo zadowolić się mniej rozpoznawalnymi osobami. Następnie może być potrzebna płatna kampania promocyjna w celu zdobycia większej widowni. Większa liczba odsłuchań pomoże w zapraszaniu ciekawszych i bardziej znanych gości.

Jaki będzie Twój harmonogram publikacji? Czyli jak często będziesz publikować nowe odcinki. Niektóre podcasty publikują nowe odcinki codziennie, a inne co dwa tygodnie. Musisz określić najlepszą częstotliwość swojego harmonogramu. Trzymanie się ustalonych dni i godzin publikacji pomoże zbudować wiarygodność i wieź odbiorcami.

Zdefiniuj swoich odbiorców (stwórz personę)

Prawdopodobnie najważniejszym pytaniem, na które należy sobie odpowiedzieć przed stworzeniem podcastu, jest: dla kogo będzie przeznaczony? Określenie idealnego słuchacza pomoże ci tworzyć treści, które będą zarówno wartościowe, jak i przyciągające uwagę. Postaraj się ustalić podstawowe informacje o swoim idealnym słuchaczu, takie jak:

  • Ile ma lat?
  • Gdzie mieszka?
  • Co robi w pracy?
  • Jakie formy mediów już konsumuje?
  • Czy słucha już podcastów?
  • Co robi w wolnym czasie?
  • Jakie problemy często napotyka?
  • O czym chciałby dowiedzieć się więcej?

2. Zbuduj swoją markę i obecność w internecie

Nadanie nazwy podcastowi to niezwykle ważny krok. Nazwa podcastu powinna nawiązywać do jego tematyki oraz wizerunku, a także powinna zapadać w pamięć. Unikaj używania słowa „podcast” w nazwie audycji — jest ono zbędne i zajmuje cenne miejsce. Natomiast ta zasada nie obowiązuje jeżeli publikujesz na YouTube, ponieważ ludzie szukają tam również stricte podcastów między filmami dopisując do szukanej frazy słowo „podcast”.

Przed publikacją należy każdorazowo rozważyć całkowitą długość tytułu. Dłuższy tytuł z większą ilością znaków i słów kluczowych nie zawsze znaczy lepszy. Badania opublikowane przez Pacific Content1 wykazały, że najpopularniejsi twórcy z listy top 200 Apple tworzą tytuły o średniej długości 27,8 znaków lub mniej.

Oprócz tytułu należy poświęcić czas na stworzenie elementów wyróżniających Twoją markę (elementy brandingowe). Elementy brandingu obejmują okładkę programu, paletę kolorów i wszelkie spersonalizowane elementy graficzne lub dźwiękowe.

Możesz samodzielnie zaprojektować okładkę za pomocą bezpłatnego narzędzia do projektowania, takiego jak Canva, lub zatrudnić profesjonalnego grafika, który pomoże Ci stworzyć dokładnie to, czego szukasz.

W przypadku niestandardowych dźwięków audio, takich jak muzyka intro lub outro, można nawiązać współpracę z profesjonalnym muzykiem lub studiem. Natomiast lepszym rozwiązaniem na początek jest znaleźć pasujące dźwięki do Twojego stylu i klimatu w bibliotekach muzycznych wolnych od tantiem (ang. royalty-free) takich jak SoundCloud, Pixabay czy bensound. Nie wszystkie umieszczane tam utwory są wolne od tantiem, dlatego warto sprawdzić szczegółowe informacje ścieżki audio, lub przejść do odpowiedniej kategorii na wybranej stronie.

Utwórz stronę internetową lub kanał RSS dla swojego podcastu

Teraz, gdy masz już swój pierwszy lub kilka pierwszych odcinków swojego podcastu, konieczne będzie jego udostępnienie. Jednym ze sposobów aby to zrobić jest stworzenie strony internetowej (bloga) dla swojego podcastu. Witrynę można utworzyć za pomocą bezpłatnych jak i płatnych programów do prowadzenie bloga. Warto skorzystać z bezpłatnego programu do zarządzania stroną jakim jest WordPress. Natomiast jeżeli chodzi o umieszczenie domeny w internecie lepiej jest skorzystać z płatnych narzędzi. Osobiście polecam rejestrację i hosting na zenbox ze względu na pomoc techniczną i pierwszy rok prowadzenia domeny nieprzekraczający 50 zł. Sprawdź jak założyć własny blog.

Gdy już posiadasz stronę internetową możesz umieścićna niej linki do pobrania odcinka lub umieścić go tylko do odsłuchania.

Jeżeli zakładanie strony internetowej wydaje Ci nieinteresujące polecam założenie kanału RSS. Taki kanał możesz założyć na witrynach przeznaczonych do podcastów takich jak Spreaker.com, Spotify for Podcaster (dawny Anchor), lub SoundCloud.

Termin „kanał RSS” może wydawać się znajomy osobom, które prowadziły lub czytały blogi w początkach czasach Internetu. Nowoczesne oprogramowania do dystrybucji podcastów nadal opierają się wyłącznie na kanałach RSS, ale nie trzeba mieć własnej strony internetowej, aby przesłać swój podcast do najpopularniejszych bibliotek z podcastami takimi jak Apple, Spotify lub innymi.

Platformy takie jak Spreaker.com, Spotify for Podcaster (dawny Anchor), lub SoundCloud hostują podcasty i tworzą dla nich kanały RSS za darmo lub za niewielką opłatą. Wszystko, co musisz zrobić, to przesłać swoje odcinki wraz z podstawowymi informacjami, a otrzymasz kanał RSS, który możesz następnie podać bibliotekom z podcastami w celu weryfikacji.

Stwórz profile w mediach społecznościowych

Większość osób po rozpoczęciu swojej działalności w sieci zakłada profile we wszystkich możliwych mediach społecznościowych. Jest to dobra taktyka w celu zarezerwowania wybranej nazwy na przyszłość bez obaw, że ktoś później ją zajmie. Natomiast nie warto publikować i skupiać się na każdej platformie. Lepiej skupić się na dwóch trzech platformach z której korzystają nasi odbiorcy.

Media społecznościowe dają ogromne możliwości pozyskania nowej widowni, ale tylko wtedy, gdy faktycznie robimy na nich coś więcej niż publikowanie krótkiego zdania z linkiem do nowo powstałej treści.

Założenie konta na platformie z podcastami (np. Spotify)

Ten sposób był wspominany w podpunkcie o tworzeniu kanału RRS i jest opcjonalny. Jednakże jest wysoce zalecany, jeżeli chcemy dotrzeć do jak największej liczby słuchaczy. Mianowicie chodzi o zgłoszenie podcastu do dedykowanych bibliotek, które w większości korzystają z kanałów RSS, aby zweryfikować jego legalność i własność. Dlatego upewnij się, że masz już kanał RSS.

Najpopularniejsze katalogi podcastów do których warto się zgłosić to:

  • Apple Podcasts (dawniej iTunes).
  • Spotify.
  • Stitcher.
  • Audible.
  • Google Podcasts.
  • iHeartRadio.

Po pomyślnym przesłaniu podcastu do biblioteki każdy, będzie mógł znaleźć Twój podcast wyszukując go po tytule lub słowach kluczowych.

3. Sprzęt do nagrywania dźwięku i oprogramowanie do edycji

Jeżeli zastanawiasz się jak nagrać podcast, ale obawiasz się dużych wydatków na sprzęt, to nie masz się czym martwić. Na początkowym etapie przygody z podcastami do nagrywania dźwięku prawdopodobnie wystarczy telefon czy tablet, który już posiadasz. Natomiast mikrofon w komputerze (jeżeli taki masz) zazwyczaj nie jest dobrym wyborem ponieważ wyłapuje szumy z pracy urządzenia takie jak wentylatory. Osoby profesjonalnie zajmujące się podcastami zalecają inwestycję w mikrofon już na początku prowadzenia podcastu, aby podnieść jakość dźwięku. Mikrofony do podcastów mogą kosztować od 100 zł do nawet 5 tysięcy złotych.

Nie musisz inwestować pieniędzy w programy do nagrywania i edycji dźwięku. Możesz wykorzystać bezpłatny program Audacity, który ze względu na swoją popularność ma mnóstwo poradników w internecie. Na komputerze z systemem macOS możesz również skorzystać z preinstalowanego programu GarageBand. W przypadku gdy szukasz bardziej zaawansowanych programów. Warto sprawdzić płatne rozwiązania takie jak Adobe Audition, Logic Pro X lub Hindenburg Journalist.

Jeśli nie czujesz się komfortowo słuchając własnego głosu (jak większość ludzi) lub nie masz ochoty edytować swojego podcastu, możesz zlecić to zadanie freelancerowi. Niezależnych edytorów podcastów można znaleźć na stronach takich jak Fiverr, Upwork lub Facebook. Natomiast jeżeli zastanawiasz się kim jest Freelancer to sprawdź artykuł poświęcony temu zawodowi.

4. Nagraj i edytuj swój pierwszy podcast

Po przygotowaniu sprzętu i posiadanej wiedzy o tym jak nagrać podcast można przystąpić do nagrywania. Niektórzy podcasterzy piszą wcześniej skrypty, aby wiedzieć, jakie tematy powinni poruszyć, natomiast inni nagrywają na poczekaniu. Wybór oczywiście należy do ciebie.

Nawet jeżeli napiszesz skrypt, prawdopodobnie będziesz musiał robić powtórki, przerwy czy nagrywać całość ponownie, aby stworzyć ostateczną, dopracowaną wersję. Jest to całkowicie normalna czynność, która budzi dużo frustracji.

Tak jak w przypadku każdej innej czynności im więcej próbujesz tym lepszy się w tym stajesz. Tworzenie podcastów jest umiejętnością, która wymaga czasu i praktyki.

Nadaj tytuły swoim odcinkom

Każdy nagrany odcinek powinien mieć unikalną nazwę. Tytuły powinny dokładnie opisywać, o czym jest dany odcinek oraz kto bierze w nim udział.

Nadawanie nieoczywistych czy dowcipnych tytułów może być kuszące jednak należy nadawać im proste tytuły. Pomoże to w pozycjonowaniu i wyszukiwaniu podcastów, co oznacza, że słuchacze będą mogli łatwiej znaleźć podcast w wyszukiwarkach lub bibliotekach podcastów.

Tworzenie atrakcyjnych opisów audycji i odcinków

Opis pozwoli potencjalnym słuchaczom dowiedzieć się na jaki temat jest Twój podcast oraz czego dotyczy poszczególny odcinek.

W ogólnym opisie tematyki podcastu należy zawrzeć jasne i zwięzłe informację. Najlepiej zrobić to odpowiadając na te podstawowe pytania:

  • O czym jest podcast?
  • Dla kogo jest przeznaczony?
  • Czego mogą spodziewać się słuchacze?
  • Dlaczego ludzie powinni słuchać podcastu? Co zyskają dzięki słuchaniu?
  • Jak często/kiedy publikujesz nowe odcinki?
  • Gdzie jeszcze słuchacze mogą Cię znaleźć prócz podcastu?

Opisy odcinków powinny być równie zwięzłe, ale wzbogacone o odpowiednie linki do zasobów, produktów lub czegokolwiek innego, o czym mówisz w odcinku.

Prześlij swój odcinek do biblioteki

Gdy masz już gotowy podcast, następnym krokiem jest przesłanie go na wybraną platformę podcastową.

5. Promuj swój podcast

Gdy odcinek lub odcinki podcastu są opublikowane nadszedł czas na rozpowszechnienie o nim informacji. Możesz promować swoją Twórczość bezpłatnie poprzez wysyłanie linków do rodziny lub znajomych, albo tworzyć aktywnie działające konta w mediach społecznościowych. Drugim sposobem jest tworzenie płatnych kampanii reklamowych.

Jedną z popularnych metod promowania podcastu są kanały mediów społecznościowych, takie jak Instagram, Twitter, Facebook i TikTok. Jeśli masz już ugruntowaną pozycję w mediach społecznościowych, możesz wykorzystać istniejące konta do promowania swojego podcastu. Jeśli nie, możesz utworzyć nowe konta wyłącznie w celu promowania podcastu i kontaktowania się ze swoją społecznością.

Jak zarabiać pieniądze na podcastach

Wiesz już jak nagrać podcast, ale jak na nim zarobić? Istnieje wiele metod zarabiania, które można zastosować bez dużej liczby odbiorców. Również opisuję metody które zadziałają tylko z tysiącami wiernych słuchaczy.

Niezależnie od wybranej formy zarabiania na podcaście ważne jest aby mieć kilka źródeł dochodu, nie tylko z podcastu. Posiadanie jednego źródła dochodu powoduje presję do podejmowania jakichkolwiek współprac, które w przyszłości mogą zaszkodzić wizerunkowi. Sprawdź 15 sposobów na to jak zarabiać w internecie opisane w poprzednim artykule, aby nie być uzależnionym od jednego źródła gotówki.

1. Reklamy (lub odcinki) sponsorowane

Jeżeli kiedykolwiek słuchałeś popularnego podcastu, prawdopodobnie słyszałeś, jak prowadzący czyta reklamę sponsorowaną. Reklamy mogą być stosunkowo łatwym sposobem na zarabianie pieniędzy, ale często wymagają większej liczby słuchaczy oraz szczegółowych danych demograficznych o Twoich słuchaczach.

2. Linki i kody afiliacyjne

W ramach reklam sponsorowanych, marki mogą również dawać ekskluzywne kod rabatowe do wykorzystania przez Twoich słuchaczy. Wtedy możesz zarobić dodatkowe pieniądze w formie prowizji za każdym razem, gdy ktoś wprowadzi twój kod rabatowy podczas dokonywania zakupów. Kody otrzymane od sponsorów warto umieścić w opisie odcinka oraz w mediach społecznościowych, aby zwiększyć ilość osób, która skorzysta z kodu.

Linki afiliacyjne działają podobnie do kodów, czyli otrzymujesz niewielką prowizję od sprzedaży. Natomiast Twoi słuchacze nie muszą wpisywać kodu, wystarczy, że klikną w link afiliacyjny i dokonają zakupu. Linki afiliacyjne możesz otrzymać bezpośrednio od firmy z którą współpracujesz lub skorzystać z platform, które oferują linki do prawie każdej firmy czy produktu. Najpopularniejsze platformy z linkami afiliacyjnymi, to MyLead, LeadStar oraz eBroker partner.

3. Promowanie własnych usług lub produktów

Jeżeli sprzedajesz własne produkty lub usługi możesz zwiększyć ich sprzedaż reklamując je w swoim podcaście. Najlepiej jeżeli będą to produkty nawiązujące do tematyki audycji. Mówienie o tym co oferujesz i jakie korzyści może to przynieść odbiorcom, to fantastyczny sposób na edukowanie słuchaczy i zachęcanie ich do dokonania zakupu.

Zastanów się nad sprzedażą markowych towarów z logo podcastu, ikonografią lub charakterystycznymi frazami. Na przykład, jeśli prowadzisz podcast o zarządzaniu sobą w czasie, sprzedaż plannera z twoim logo lub frazami może być całkiem niezłym sposobem na dodatkowe zarobki.

4. Doradztwo lub coaching

Gdy zaczniesz być postrzegany jako ekspert w danej dziedzinie Twoja wiedza może być potrzebna jako doradztwo w indywidualnej kwestii. Możesz użyć swojego podcastu jako zachęty do umawiania indywidualnych konsultacji.

5. Przyjmowanie darowizn lub napiwków

Prowadzenie podcastu wymaga czasu i wysiłku. Aby zrekompensować koszty produkcji każdego odcinka, można po prostu poprosić słuchaczy o napiwki lub darowizny. Darowizny można zbierać za pośrednictwem platform takich jak Patreon, buycoffee.to czy Buymeacoffe.com.

Warto dokładnie określić na co zostaną przeznaczone wpłaty np. zakup nowego mikrofonu dla lepszego dźwięku, zatrudnienie stażysty w celu przyspieszenia produkcji itp.

6. Zamknięta grupa lub zawartość

Podcasty są zazwyczaj darmowe do odsłuchania lub pobrania, ale jednym ze sposobów na to jak zarabiać na nagrywaniu podcastów jest tworzenie dodatkowych odcinków, które są dostępne tylko za opłatą (paywall). W ten sposób słuchacz musi zapłacić jednorazową kwotę lub wykupić członkostwo, aby uzyskać dostęp do dodatkowych treści.

Najlepszym rozwiązaniem do udostępniania płatnych treści są platformy, o których wspominałem wcześniej, czyli Patreon, buycoffee oraz Buymeacoffe.

7. Dołaczenie do sieci reklamowych

Sieć reklamowa dla podcastów działa zasadniczo jako przedstawiciel podcastu. Sieci reklamowe mają powiązania z markami i mogą pomóc w uzyskaniu współpracy, której nie udałoby się zorganizować na własną rękę. Doświadczone sieci reklamowe samodzielnie ustalają warunki współpracy z minimalnym udziałem podcastera.

Najpopularniejsze sieci reklamowe dla podcasterów to AdvertiseCast, PodcastOne i Megaphone. Należy pamiętać, że w celu dołączenia do sieci reklamowej może być konieczne spełnienie określonych wymogów, takich jak minimalna liczba subskrybentów.

Podsumowanie tematu jak nagrać podcast i na nim zarobić

Założenie podcastu może być bardzo satysfakcjonujące, ale tak jak w przypadku każdego nowego przedsięwzięcia, wiąże się to z przygotowaniami, ciężką pracą i początkowym brakiem korzyści materialnych.

Jednakże mając odpowiednią strategię i podejście podcast może być satysfakcjonującym zajęciem zarówno pod względem finansowym jak i mentalnym.

Wiesz już jak nagrać podcast i na nim zarabiać, ale stwierdziłeś, że nie jest to dla Ciebie? Spokojnie, jest wiele sposobów na zarabianie w internecie, możesz założyć bloga, zarabiać na ankietach czy napisać ebooka.

Często zadawane pytania

Poniżej znajduje się skrócony spis pytań, które wiążą się z tym jak nagrać podcast.

Ile pieniędzy potrzebuję, aby zacząć nagrywanie podcastu?

Możesz rozpocząć przygodę z podcastami nie inwestując żadnych pieniędzy. Darmowe programy takie jak Audacity lub GarageBand pozwalają na obróbkę dźwięku na wystarczającym poziomie. Co więcej mikrofon w telefonie, który już posiadasz prawdopodobnie wystarczy do nagrania zadowalającego dźwięku.

Elementy graficzne podcastu również można wykonać bezpłatnie oraz bez umiejętności w narzędziu Canva.

Ile odcinków podcastu muszę zrobić aby je opublikować?

Technicznie rzecz biorąc wystarczy jeden, ale zaleca się nagranie co najmniej kilku odcinków na zapas. Pozwoli to na zachowanie ustalonego harmonogramu publikacji odcinków nawet jeżeli masz mniej czasu.

Czy opłaca się nagrywać podcasty?

Niestety odpowiedź nie może być jednoznaczna. Niektóre podcasty przynoszą roczny przychód w wysokości ponad 1 miliona dolarów. Niestety taki poziom dochodu zarezerwowany jest dla największych marek oraz nie pojawiają się z dnia na dzień.

Podobnie jak w każdym innym internetowym przedsięwzięciu najtrudniejszym elementem jest zbudowanie widowni. Aby zdobyć słuchaczy, którzy przełożą się na zyski należy być kreatywnym i konsekwentnym.

Czy muszę uzyskać specjalną licencję lub prawa własności, aby rozpocząć podcast?

Każdy może założyć własny podcast bez jakiegokolwiek zezwolenia czy doświadczenia. Jeżeli jednak korzystasz z muzyki w swoim podcaście upewnij się, że używasz muzyki wolnej od praw autorskich (ang. royalty-free). W przeciwnym wypadku odcinki mogą zostać usunięte za naruszenie praw autorskich.


  1. Dan M. „The art and science of naming your podcast”, Pacific Content. ↩︎
5/5 - (1 głos)