Napisanie eBooka może być świetnym sposobem na wzmocnienie swojego wizerunku jako eksperta oraz dodatkowym źródłem dochodu. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej osób zastanawia się jak napisać eBooka.
Ebooki są popularną formą publikacji, która stanowi znaczną część całkowitej sprzedaży książek na całym świecie. Jeżeli przez całe życie chciałeś napisać książkę lub masz świetny pomysł, którym chcesz podzielić się ze światem, zrobienie tego nigdy nie było tak proste i szybkie, jak w dobie cyfrowych książek.
Najważniejsze informacje o tym, jak napisać eBooka:
- główne korzyści z napisania eBooka to dodatkowe źródło dochodu oraz budowanie pozycji eksperta.
- cyfrowa książka jest tanim środkiem przekazywania wiedzy.
- przed rozpoczęciem pisania eBooka poznaj potrzeby swoich przyszłych czytelników.
Co znajdziesz w tym artykule?
Czym jest eBook?
Ebooki to pliki, które można odczytywać na urządzeniach cyfrowych takich jak tablety, smartfony, komputery itp. Jednakże istnieje wiele innych plików, które mogą być odczytywane na urządzeniach cyfrowych takie jak dokumenty tekstowy, ale nie są eBookami. Cechy, które musi spełnić cyfrowa książka:
- Brak możliwości edycji: tekst nie powinien być edytowalny. Ebook zawsze powinien być publikowany w formacie, który nie pozwala na edycję (np. PDF). W przeciwnym wypadku każdy mógłby edytować tekst bez zgody autora. Tak samo, jak w przypadku fizycznej książki, eBook nie powinien mieć możliwości edycji po opublikowaniu.
- Automatyczne dopasowywanie się do ekranu: kolejną ważną cechą jest to, że prawdziwe eBooki powinny mieć możliwość zmiany rozmiaru. Tekst zostanie sformatowany z podziałami wierszy, rozdziałami i rozmiarem obrazków, aby dopasować się do proporcji urządzenia, na którym jest odtwarzany. Jest jednak jeden wyjątek — pliki PDF. Biorąc pod uwagę, że pliki PDF nie mogą być edytowane, ale nie dostosowują elementów do urządzenia (nie chodzi o zmianę wielkości), technicznie nie kwalifikują się jako eBooki. Jednak przez łatwość pobierania i dystrybucji plików PDF, stały się one nieoficjalnymi eBookami i nadal są powszechnie używanymi formatami ebooków.
Dlaczego warto napisać eBooka?
Stworzenie i publikacja ebooka przynosi szereg korzyści, główne korzyści to:
- Dodatkowe źródło dochodu.
- Dostarczanie odbiorcom wartościowych treści w przystępny sposób za pomocą niedrogiego rozwiązania.
- Budowanie wiarygodności swojej firmy i marki.
- Zwiększenie zasięgów i dotarcie do nowych potencjalnych odbiorców.
- Wykorzystanie eBooka jako lead magnet, czyli zaczęty do zapisów na newsletter.
- Źródło do własnej, przyszłej pracy licencjackiej czy magisterskiej.
Ile można zarobić na wydaniu eBooka?
Oszacowanie możliwych zarobków z napisania i wydania eBooka zależą od dwóch głównych kwestii:
- wielkości branży, do której kierujesz książkę.
- wielkości aktualnej grupy odbiorców, którą posiadasz.
Chociaż przychody generowane z eBooków będą się różnić, ważne jest, aby pamiętać, że w 2020 roku eBooki wygenerowały 1,1 miliarda dolarów przychodu w samych Stanach Zjednoczonych. Branża eBooków jest ogromna i nie wykazuje oznak spowolnienia w najbliższym czasie.
Ciekawym faktem jest, że eBooki przestały być tańsze od książek drukowanych. Pierwszym tego powodem na pewno jest wyższe opodatkowanie cyfrowych książek. Natomiast drugim powodem może być wzrost zainteresowania eBookami. Coraz więcej osób decyduje się na cyfrową formę książek ze względu na wygodę użytkowania. Posiadania kilku książek w jednym urządzeniu jest doskonałym rozwiązaniem na długie podróże.
Zarabianie na ebookach to nie zawsze krótka transakcja kupna- sprzedaży. Przykładowo, gdy widzimy ebooka, którego możemy otrzymać zupełnie bezpłatnie, to możemy być pewni, że jest on częścią większej strategii content marketingowej. Na przykład w zmian za eBook należy zapisać się na newsletter lub książka zawiera linki afiliacyjne, za które twórca otrzymuje wynagrodzenie.
Content marketing to strategiczne podejście marketingowe skoncentrowane na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, istotnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania jasno określonej grupy odbiorców, która zachęcona darmową wiedzą zacznie korzystać z płatnych usług.
Jak napisać eBooka?
Jeżeli wiemy już, czym jest eBook i jakie są jego zalety, możemy przejść do odpowiedzi na to, jak napisać eBooka samemu. Przed rozpoczęciem pisania książki przemyśl każdy z poniższych podpunktów.
1. Zidentyfikuj grupę docelową (zdefiniuj personę)
Przed rozpoczęciem pisania eBooka należy zidentyfikować i ustalić grupę potencjalnych klientów, która będzie zainteresowana naszym produktem.
Wiedza o tym, jak identyfikować i segmentować odbiorców, jest niezbędna na kilku etapach tworzenia i publikacji eBooka. Od wyboru tematu, który chcemy omówić po wybór najlepszej platformy do sprzedaży i dystrybucji.
Określając grupę docelową, weź pod uwagę przedział wiekowy, płeć, lokalizację, a nawet konkretne zainteresowania osób, do których chcesz dotrzeć. Zrób to poprzez zadanie sobie następujących pytań:
- Jaki problem rozwiązuje mój eBook?
- Komu zamierzam pomóc?
- Jak będę promować mojego eBooka wśród odbiorców docelowych i grup demograficznych, do których zamierzam dotrzeć?
- Co takiego będzie wyróżniało mój eBook, że zainteresuje się nim moja grupa docelowa?
Uzyskanie odpowiedzi na te pytania przed rozpoczęciem pisania może również pomóc w lepszym sformułowaniu eBooka, tak aby był on odpowiednio skierowany do właściwych odbiorców.
2. Wybierz temat
Wybierz temat swojego eBooka i zastanów się nad jego znaczeniem dla twojej marki i biznesu. W jaki sposób poruszony przez Ciebie temat pomoże odbiorcom, do których zamierzasz dotrzeć? Jak szeroko temat został już omówiony przez innych? Czy jesteś w stanie wnieść coś świeżego i unikalnego do tematu, który zamierzasz poruszyć?
3. Poszukaj informacji (przeprowadź research)
Przeprowadź odpowiednie rozeznanie na temat lub tematy, które zamierzasz poruszyć, aby ustalić, czy istnieje realny rynek zbytu dla Twojego eBooka i wybrać odpowiednią narrację — czy będzie to poradnik krok po kroku, czy historia oparta na Twoich doświadczeniach?
Podczas wyszukiwania tematów do nowego eBooka należy pamiętać o następujących wskazówkach:
- Zbadaj konkretne słowa kluczowe i frazy, które są najbardziej istotne dla tematu, który zamierzasz poruszyć w swoim eBooku. W tym celu skorzystaj z narzędzi do analizowania słów kluczowych. Najpopularniejszymi narzędziami do sprawdzania słów kluczowych jest wyszukiwarka Google, która podpowiada wyszukiwania innych użytkowników internetu oraz bardziej zaawansowane narzędzie takie jak planer słów kluczowych Google lub Ubersuggest.
- Porównaj książki drukowane i eBooki dostępne na rynku, które poruszają podobne tematy i zagadnienia, jak eBook, który planujesz napisać, aby określić, czy istnieje realny rynek, do którego możesz dotrzeć.
- Zanurz się głęboko w temat, który zamierzasz poruszyć, pozwoli to na poznanie potrzeb i języka społeczności, która jest zainteresowana pogłębianiem swojej wiedzy w danym temacie.
- Ustal, czy istnieje zapotrzebowanie na Twój produkt, poprzez dołączenie do grup i forów dyskusyjnych. Pozwoli to dowiedzieć się więcej o tym, czego szuka i potrzebuje społeczność otaczająca temat Twojego przyszłego eBooka.
4. Wstępnie zaplanuj rozdziały
Gdy masz już pomysł na treść i temat swojego eBooka, możesz rozpocząć wstępne rozpisanie rozdziałów. Pomoże to w stworzeniu mapy ważnych tematów do poruszenia oraz ich kolejności.
Niezależnie czy piszesz książkę drukowaną, czy cyfrową rozpoczęcie pracy bez konspektu (ogólnego zarysu) rozdziałów może sprawić, że poczujesz się zagubiony lub utkniesz w martwym punkcie, zwłaszcza jeśli jest to Twoja pierwsza książka.
5. Napisz poszczególne rozdziały
Po wstępnym zaplanowaniu rozdziałów kolejnym krokiem do tego, jak napisać ebooka jest napisanie poszczególnych rozdziałów.
Jeżeli eBook będzie z kategorii literatura faktu, to korzystaj ze źródeł, statystyk i linków, aby poprzeć każde twierdzenie, które postawisz. Na tym etapie nie przejmuj się wyglądem ani poprawnością tekstu. Po prostu napisz jak najwięcej informacji, które chcesz umieścić w każdym z poszczególnych rozdziałów.
6. Przeprowadź ostateczną edycję
Po napisaniu pierwszego szkicu eBooka należy przejść do procesu wstępnej edycji. Sprawdź poprawność tekstu, uporządkuj zdania i grafiki. Edycję eBooka najlepiej podzielić na rozdziały, dzięki czemu nie będziesz przytłoczony perspektywą ponownego przeczytania i edycji całej książki. Ten proces możesz wykonać samemu lub skorzystać z usług lokalnego, lub zdalnego edytora, aby usprawnić i przyspieszyć proces edycji.
7. Zaprojektuj swój eBook
Treść eBooka jest jego najważniejszym elementem, ale nie zapomnij, że klienci kupują głównie oczami.
Ty i Twój eBook macie tylko jedną szansę na zrobienie pozytywnego i trwałego pierwszego wrażenia, zwłaszcza gdy próbujesz promować i sprzedawać eBooka na popularnej i konkurencyjnej platformie.
Im bardziej atrakcyjna wizualnie i trafna wydaje się książka, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie dodana do koszyka i ostatecznie kupiona. Oczywiście nie zapomnij, aby eBook miał również atrakcyjny wygląd wewnątrz. Przyda się to nie tylko w celach promocji (zawsze warto pokazać kilka stron z wnętrza książki), ale również w celu lepszego zrozumienia zagadnień przez czytelnika.
Wykorzystanie kilku profesjonalnych zasobów kreatywnych może pomóc w opracowaniu atrakcyjnej wizualnie okładki eBooka, która elementami i kolorystyką nawiązuje do Twojej marki.
Najczęściej wybieranym programem do stworzenia pierwszego eBooków jest Canva. Możesz stworzyć w niej eBooka bezpłatnie lub skorzystać z bezpłatnej 30-dniowej wersji próbnej. Jeżeli chcesz mieć program zainstalowany na komputerze, za który wystarczy zapłacić tylko raz, to polecam Affinity Publisher. Natomiast najczęściej wybieranym programem wśród profesjonalistów jest Adobe InDesign, na który mogą sobie pozwolić nieliczni ze względu na jego wysoką cenę.
Jak opublikować eBooka
Jeżeli już wiesz jak napisać eBooka to przejść na kolejny etap, jakim jest publikacja. Udostępnienie eBooka dla szerszego grona odbiorców wymaga czegoś więcej niż tylko zapisania dokumentu w Microsoft Word i wysłania go do potencjalnego wydawcy lub wstawienia na własną stronę internetową.
Wiedza o tym, jak publikować eBooki, może pomóc ci przenieść każdą strategię dotyczącą treści na wyższy poziom. Publikowanie cyfrowych książek jest dziś znacznie łatwiejsze i można to zrobić za pomocą wielu kanałów dystrybucji w wielu formatach plików.
Jakie są formaty ebooków
PDF (.pdf), (ang. portable document format) z technicznego punktu widzenia nie jest to format przeznaczony dla ebooków, ale jest to najbardziej uniwersalny format dla dokumentów tekstowych. Pliki PDF stworzone przez firmę Adobe są znane ze swojej łatwości użytkowania i możliwości zachowania pierwotnego formatowania.
Ponieważ PDF nie dostosowuje treści dokumentu, tylko cały dokument do urządzenia to format ten może być niewygodne do czytania na małych ekranach. Mimo to jest nadal jednym z najczęściej używanych formatów ebooków, zwłaszcza przez marketerów i osoby samodzielnie publikujące cyfrowe książki.
EPUB (.epub), (ang. electronic publication), czyli publikacja elektroniczna, jest najpopularniejszym formatem pełnoprawnych ebooków i może być odczytywana na różnych urządzeniach, w tym komputerach, smartfonach, tabletach i większości czytników (z wyjątkiem Kindle). Pliki EPUB dostosowują treść do rozmiaru ekranu, co czyni je prawdziwymi ebookami łatwiejszymi do odczytania na małych urządzeniach.
AZW (.azw), pliki te zostały opracowane przez firmę Amazon dla ich autorskich czytników Kindle. Mogą przechowywać rozbudowane treści dodatkowe, takie jak zakładki, adnotacje i podkreślenia. Pliki AZW można odczytywać tylko na urządzeniach Kindle lub urządzeniach z aplikacją Kindle. Co więcej, pliki w takim formacie są dostępne tylko w księgarni internetowej Amazon.
MOBI (.mobi), czyli Mobipocket eBook było rozszerzeniem używanym przez firmę Amazon do 2011 roku, kiedy to zostało zastąpione przez rozszerzenie AZW. Pliki MOBI są nadal szeroko popularne na urządzeniach o niskiej wydajności.
Gdzie mogę sprzedać swojego ebooka?
Jeżeli wszystko jest gotowe, należy wybrać platformę do publikowania eBooków, która jest odpowiednia dla Ciebie i dla Twojego eBooka. Mając do wyboru tak wiele platform, warto, jest poświęcić trochę czasu na sprawdzenie i porównanie każdej z nich.
Najpopularniejsze strony do publikacji eBooków:
Amazon KDP: Amazon to największa platforma self-publishingowa dostępna dla pisarzy i wydawców o dowolnym poziomie doświadczenia. Świetny rynek zbytu dla książek napisanych w języku angielskim natomiast dla książek polskojęzycznych sprzedaż na taj platformie prawdopodobnie nie będzie opłacalna.
Apple Books: platforma dostępna wyłącznie dla użytkowników sprzętu Apple.
naffy.io: w pełni Polska platforma, w której sam zajmujesz się reklamowaniem swojego ebooka poprzez link kierujący do Twojej oferty na naffy. Nie musisz martwić się dystrybucją, opcjami zapłaty czy własną firmą, wszystkim automatycznie zajmuje się platforma. Dodatkowo jedyna opłata, jaką ponosisz to prowizja od sprzedaży, czyli jeżeli nie sprzedajesz, to nie ponosisz żadnych wydatków.
Jeśli szukasz sposobu na opublikowanie swojego eBooka na wielu platformach jednocześnie, możesz skorzystać z agregatorów do udostępniania eBooków. Niestety wszystkie agregatory obsługują ebooki tylko w języku angielskim. Do najpopularniejszych platform należą:
- Bookbaby.
- PublishDrive.
- SmashWords.
- Draft2Digital.
Najbardziej wymagającą formą sprzedaży jest oferowanie ebooka na własnej stronie internetowej. Należy zadbać nie tylko o marketing i dystrybucję, ale również o bezpieczeństwo transakcji. Jednakże obecność w Internecie jest jednym z najważniejszych elementów sukcesu w sprzedaży ebooków i zdobywaniu fanów. Dowiedz się jak założyć bloga i zarabiać na nim pieniądze.
Sprawdź inne sposoby zarabiania online
Wiesz już jak napisać eBooka oraz zarobić na nim pieniądze, ale sposobów na biznes online jest wiele. Świat staje się coraz bardziej cyfrowy, co zwiększa liczbę sposobów na to, jak zarabiać w internecie. Praca online z domu oferuje wiele korzyści, w tym elastyczność, wygodne otoczenie i brak uciążliwych dojazdów do pracy. Niezależnie od tego, czy utknąłeś w biurze i jesteś gotowy na zmianę, czy po prostu szukasz wygodnego sposobu na zarabianie dodatkowej gotówki.
Do najpopularniejszych sposobów zarabiania online należy zarabianie na bankach czy prowadzenie własnego kanału YouTube.
Podsumowanie jak napisać eBooka
Nauka tworzenia eBooków to świetny sposób na zmaksymalizowanie zasięgu online i usprawnienie procesu wydawniczego w dowolnej dziedzinie. Dzięki odpowiedniej strategii content marketingu eBooków możesz znacznie zwiększyć swój zasięg.