Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś się, kim jest freelancer, jak zostać freelancerem lub w jaki sposób potrafią zapewnić sobie dobrze płatną pracę i inne korzyści, które się z tym wiążą? Ten poradnik odpowie na nurtujące Cię pytania. Sprawdź, czy to odpowiednie praca dla Ciebie.
Najważniejsze informacje o tym, jak zostać freelancerem:
- Freelancer to niezależny wykonawca, który zarabia na podstawie wykonanego zlecenia lub krótkoterminowej współpracy.
- Korzyści płynące z freelancingu obejmują swobodę co do miejsca pracy, elastyczności harmonogramu pracy oraz lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
- Jako przykład freelancera można podać niezależnego dziennikarza, który relacjonuje wydarzenia według własnego uznania, a następnie sprzedaje je temu, kto zaoferuje najwyższą cenę.
- Niezależni wykonawcy zazwyczaj nie mogą korzystać z benefitów oferowanych przez firmy dla swoich pracowników, takich jak ubezpieczenie zdrowotne, plany emerytalne czy płatny urlop.
Co znajdziesz w tym artykule?
Freelancer kto to jest?
Freelancer (pol. wolny strzelec) to osoba bez etatu, która zarabia pieniądze na podstawie wykonywanych zleceń. Zwykle w ramach krótkoterminowej współpracy jako niezależny wykonawca. Nie jest pracownikiem firmy, więc może wykonywać zlecenia dla wielu osób i firm jednocześnie. Oczywiście, jeżeli nie jest to zabronione umową pracy na wyłączność. Freelancerzy zwykle pracują w sektorze kreatywnym lub usługowym.
Jako niezależni wykonawcy mogą wykonywać swoją pracę w pełnym wymiarze godzin lub jako pracę dodatkową. Praca freelancera wiąże się z góry ustalonym wynagrodzeniem na podstawie poświęconego czasu, umiejętności i wysiłku wymaganego do wykonania zlecenia.
Jak zostać freelancerem? Poradnik
Jeżeli jesteś gotowy, aby poważnie podejść do tematu tego, jak zarabiać przez internet, to zapoznaj się z poniższymi 12 wskazówkami. Pomogą w rozpoczęciu pracy jako freelancer oraz pomnożeniu dochodów z tego zawodu.
1. Wybierz swoją niszę
Jeżeli zaczynasz pracę jako freelancer, możesz chcieć podjąć się każdego zlecenia, jaką tylko zobaczysz, aby zdobyć pierwsze pieniądze. Może być to dobre rozwiązanie na początek, kiedy jeszcze nie wiesz jakie zlecenia dają Ci najwięcej satysfakcji z realizacji. Jednak w miarę rozwoju kariery freelancera, będziesz musiał zacząć podchodzić bardziej strategicznie do rodzaju wykonywanej pracy i klientów, z którymi podejmujesz współpracę.
Być może zastanawiasz się, w jaki sposób selekcja podejmowanej pracy może pomóc zarobić więcej pieniędzy? Specjalizując się w określonym zakresie umiejętności, stajesz się ekspertem w danej dziedzinie. Jak wiadomo, eksperci mogą wymagać wyższego wynagrodzenia za swoje wyspecjalizowane usługi.
Moim zdaniem odwieczna debata na temat tego, czy rozpoczynając karierę freelancera, należy być specjalistą, czy generalistą (ekspertem w wielu tematach), nie jest nawet warta zastanowienia. Lepiej zostać ekspertam.
Przykładowo, gdybyś szukał osoby, która zwiększy skuteczność zapisów na twój newsletter, napisze treści reklamowe, które zwiększą sprzedaż czy kogoś, kto zaktualizuje stronę internetową, to kogo byś wybrał? Wolałbyś zatrudnić kogoś, kto jest ekspertem od wszystkiego czy osobę, która jest profesjonalistą w robieniu dobrze jednej z tych rzeczy? Zapewne każdy wybierze specjalistę.
Aby rozszerzyć ten przykład od strony freelancera. Wyobraź sobie, że dopiero zaczynasz jako twórca stron internetowych — możesz wejść w niszę, taką jak migracja blogów na WordPress. Oznacza to, że gdy ktoś szuka w google frazy „migracja bloga na WordPress”, może znaleść usługi oferowane przez ciebie. Działa to również w przypadku grafików. Możesz projektować grafiki specjalnie dla stron stworzonych na WordPress.
Jeżeli wybierzesz swoją niszę, staniesz się w niej ekspertem i włożysz trochę wysiłku w budowanie swojej marki, może to naprawdę zaprocentować w nadchodzących latach.
2. Jasno określ swoją ofertę usług
Jedną z najważniejszych decyzji, które należy podjąć na wczesnym etapie kariery freelancera, jest to, jakich zleceń będziesz się podejmować.
Im bardziej konkretne są oferowane przez Ciebie usługi, tym lepiej. Nie tylko pomoże ci to w budowaniu marki, ale także pozwoli ci kontrolować sposób, w jaki postrzegają cię potencjalni klienci. A co za tym idzie, pozwoli to na dalsze budowanie portfolio w kierunku, w którym chcesz się rozwijać.
Jeżeli chcesz zostać rozchwytywanym i dobrze opłacanym programistą Java, nie powinieneś nawet zastanawiać się nad zleceniami na dostosowywanie motywów WordPress lub projektowaniem wyglądu aplikacji na smartfony.
Podczas gdy krótkoterminowe korzyści płynące z ukończonych zleceń są kuszące (a czasem konieczne), podejmowanie się projektów, które nie przybliżają cię do ostatecznego celu, jakim jest, zostanie najlepszym w swojej dziedzinie, będzie cię tylko rozpraszać i opóźniać osiągnięcie znaczącego postępu.
3. Zdefiniuj, jaki jest twój idealny klient (stwórz personę)
Zanim zaczniesz szukać klientów, musisz mieć jasny obraz tego, jakich usług szukają Twoi potencjalni klienci oraz z kim będzie ci się najlepiej współpracować. Możliwości oraz pytań, na które trzeba odpowiedzieć, jest wiele, czy chcesz budować strony internetowe dla właścicieli małych firm? Wyrobić sobie markę jako profesjonalny bloger? Pracować jako copywriter? Tworzyć nowe funkcje dla szybko rozwijających się startupów technologicznych lub podejmować długoterminowe kontrakty z dużymi przedsiębiorstwami? A może chcesz pracować z markami i klientami, których wartości są zbieżne z Twoimi itp.
Dokonanie jasnego rozróżnienia między tym, do kogo i do jakiego rodzaju firm kierujesz swoje usługi (oraz reklamy), będzie miało kluczowe znaczenie dla skutecznego dotarcia do potencjalnych klientów.
Aby dokładnie określić, jaki powinien być twój idealny klient (i jak zacząć ich szukać), zadaj sobie następujące pytania:
- jakie problemy i w jakiej branży rozwiązują moje usługi?
- czy firma, z którą chcę współpracować, może sobie pozwolić na zatrudnienie mnie?
- Jakie tendencje demograficzne mogę zidentyfikować u osób decyzyjnych, które odpowiadają za nawiązywanie współprac w firmach, do których kieruję usługi? Zastanów się nad:
- wiekiem.
- płcią.
- położeniem geograficznym.
- odwiedzanymi stronami internetowymi.
- ich osobistymi zainteresowaniami.
Takie wytyczne nie tylko pomogą w dostosowywaniu oferty, ale również pomogą w reklamowaniu swoich usług w sieci.
4. Stwórz wysokiej jakości stronę z portfolio
Oczywiste jest, że jednym z najlepszych sposobów na zademonstrowanie swoich umiejętności technicznych jest posiadanie własnej, dobrze prezentującej się strony portfolio. Jeśli chcesz być traktowany poważnie jako początkujący freelancer, będziesz potrzebować strony internetowej, która:
- zaprezentuje posiadaną wiedzę.
- podkreśla istotne doświadczenia z przeszłości (niekoniecznie z poprzednich projektów/ zleceń).
- pokazuje to, kim jesteś — jako osoba.
- zawiera łatwo dostępne dane kontaktowe, aby potencjalni klienci chętniej się z Tobą kontaktowali.
Dobre portfolio jest naprawdę pomocne, jeżeli nie masz dużego doświadczenia lub referencji, które można potwierdzić na Linkedinie.
Celem portfolio jest przekazanie wiedzy, wzbudzenie zainteresowania i przekonanie potencjalnych klientów, że jesteś idealnym wyborem do realizacji ich projektów. Dlatego, zanim zaczniesz szukać nowych projektów, warto poświęcić czas na podjęcie decyzji o tym, jakie informacje i jak ma się prezentować portfolio.
Po stworzeniu portfolio kieruj do niego poprzez umieszczanie linków w podpisie e-mail oraz na swoich profilach społecznościowych.
5. Zacznij pracować jako freelancer, zanim zrezygnujesz z pracy na etacie
Już wiesz jak zostać freelancerem, ale pamiętaj, aby przed rozpoczęciem działalności jednocześnie pozostać przy aktualnej pracy (w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin).
Zaletą pracowania na własny rachunek i jednoczesnej pracy na etacie jest to, że nie musisz decydować się na każde zlecenie. Prawdopodobnie nie potrzebujesz pieniędzy bezwzględnie. Daje to komfort odrzucenia zleceń, które nie są wystarczająco opłacalne, by uzasadnić czas na nie poświęcony, lub nie są wystarczająco interesujące.
Należy pamiętać, że stworzenie wysokiej jakości strony internetowej z portfolio, budowanie własnej marki osobistej oraz zdobycie pierwszych stałych klientów zajmuje sporo czasu.
Przed odejściem z pełnoetatowej pracy zalecam osiągnięcie dochodu na pracy jako freelancer w wysokości co najmniej 50-75% całkowitego dochodu. Oczywiście należy też uwzględnić własną tolerancję na ryzyko.
Zarządzanie napiętym harmonogramem, duże obciążenie pracą (w tym wymagające projekty) i odpowiedzialność za wyniki klienta przy jednoczesnych ograniczonych zasobach szybko uczy rzeczywistości prowadzenia własnej działalności.
6. Podnoś poziom swoich umiejętności
Jaki jest najlepszy sposób na uzasadnienie wyższych stawek za swoją pracę? Posiadanie umiejętności, na które jest duże zapotrzebowanie.
Pamiętaj, że chociaż wysoko wykwalifikowani freelancerzy mogą otrzymać znacznie wyższe wynagrodzenie za swoją pracę, nie musisz wracać do szkoły. Możesz wziąć udział w jednym z wielu kursów online, które zapewniają dużą dawkę wiedzy i liczące się certyfikaty.
Nowe umiejętności możesz przećwiczyć, wykonując projekty sam dla siebie lub za niższe stawki gdzie klienci prawdopodobnie nie oczekują spektakularnych wyników.
Niezależnie od tego, czy zdobywasz nowe umiejętności w kierunku tworzenia stron internetowych na WordPress, aplikacji mobilnych czy w zupełnie innym kierunku jak projektowanie graficzne, copywriting itp., im bardziej możesz wyróżnić się swoimi umiejętnościami na tle konkurencji, tym lepiej.
7. Buduj swoją wiarygodność
Istnieje wiele sposobów na budowanie wiarygodności w swojej branży. Oprócz tworzenia wysokiej jakości treści na blogu i współpracy z wpływowymi osobami w branży możesz napisać ebooka, stworzyć kurs online czy zorganizować webinar, aby zwiększyć popularność w swojej niszy.
Możesz także budować swoje portfolio na platformach dla freelancerów. Najpierw pracując za nieco niższą stawkę godzinową na początek i zwiększać ją w miarę zdobywania doświadczenia.
Wymienione czynniki budujące wiarygodność jednocześnie budują listę doświadczeń, które pozwolą wyróżnić Twoje portfolio. Dodatkowo są to świetne sposoby na zademonstrowanie swojej wiedzy w danym temacie. Im szerzej rozpowszechnisz informację o swojej działalności, tym większy zasięg będziesz mieć w swojej niszy.
8. Ustal swoje stawki
Decyzja o tym, ile pobierać za swoje usługi freelancerskie, jest ważnym krokiem w kierunku określenia swojej wartości rynkowej. Jest to również trudny krok, ponieważ z jednej strony musisz zarządzać za swoją pracę tyle, aby wygodnie żyć a z drugiej strony musisz mieć realistyczne stawki za swoją pracę.
Większość klientów nie zawaha się zapłacić wyższych stawek za freelancera, który zrobi na nich niesamowite pierwsze wrażenie i przekona ich, że jest w stanie dostarczyć wysokiej jakości wyników.
Jak ustalić swoje stawki?
Najpierw ustal stawki na absolutnie minimalnym poziomie, który zaspokoi Twoje potrzeby finansowe. Następnie zweryfikuj rzeczywistą wartość, jaką tworzysz dla potencjalnych klientów. Ostatnim krokiem jest upewnienie się, że ktoś oferuje to samo lub mniej za wyższe wynagrodzenie.
Oczywiście możesz podnieść swoje stawki później i mieć nadzieję, że aktualni klienci pozostaną pomimo podwyżki. Natomiast jeżeli zaczniesz od wynagrodzenia, które już Cię zadowala, będziesz o wiele bardziej skłonny do dostarczania lepszych usług i dalszego zwiększania swojej wartości.
9. Wykorzystaj swoją sieć znajomych (Networking)
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zdobycie większej ilości i lepiej płatnych zleceń dla freelancera jest wykorzystanie już posiadanej sieci kontaktów. Jest to świetna alternatywa dla kontaktowania się z potencjalnymi klientami „na zimno”.
Każdorazowo, zanim wystąpisz z propozycją współpracy do jakiejś firmy, daj sobie 10-15 minut na pozyskanie informacji o firmie oraz sprawdzeniu, czy posiadasz w gronie znajomych kogoś, kto zna osobę reprezentującą daną markę. Wspólnych znajomych najlepiej szukać na LinkedIn, ale również warto sprawdzić na Facebook czy X.
Jeżeli znajdzie się wspólny znajomy, to warto się z nim skontaktować i zapytać, czy nie miałby nic przeciwko, by wysłał email z propozycją współpracy w Twoim imieniu do osoby, z którą chcesz się skontaktować.
Podejście, w którym pierwszy kontakt jest poparty rekomendacją kogoś, kogo potencjalny klient już zna, może przynosić wyższe wskaźniki podjętych współprac.
10. Twórz relację z klientem
Oferowanie usług freelancerskich nowym klientom to nie tylko umiejętność, ale i praktyka.
Pozyskiwanie nowych klientów to nie tylko kwestia przygotowania świetnej oferty. W świecie freelancingu sukces w dużej mierze zależy od siły relacji z klientami i tego, jak dobrze potrafisz nawiązywać relacje. Nikt nie lubi pracować z nieprzyjemnymi osobami.
11. Często bloguj
Celem posiadania strony internetowej jest prezentacja swoich umiejętności oraz przyciągnięcie i pozyskanie nowych klientów. Czy jest lepszy sposób na zwiększenie liczby potencjalnych nowych klientów trafiających na twoją stronę internetową niż tworzenie wysokiej jakości treści na blogu, które pozycjonują cię jako wyróżniającego się eksperta w swojej dziedzinie?
Na początku należy dążyć do tworzenia jednego lub dwóch szczegółowych wpisów na blogu miesięcznie. Głównym celem tych wpisów powinno być dostarczanie naprawdę pomocnych treści, których mogą szukać potencjalni klienci.
Uwaga: Oznacza to, że będziesz pisać dla swoich potencjalnych klientów, a nie innych osób z Twojej branży.
12. Twórz wpisy gościnne na branżowych blogach i w publikacjach
Gdy masz już stronę internetową, która podkreśla twoje umiejętności i jasno komunikuje, że oferujesz usługi freelancerskie, jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie swojej widoczności w Internecie jest publikowanie treści na blogach i w witrynach, w których twoi potencjalni klienci spędzają najwięcej czasu.
Chociaż dopiero zaczynasz i skupiasz się, by publikować treści na własnym blogu, nie lekceważ korzyści płynących z zamieszczenia Twoich treści na blogach i publikacjach innych twórców, które mogą przyciągnąć setki, a nawet tysiące nowych użytkowników do Twojej witryny.
Zarabianie jako freelancer wady i zalety
Jeżeli już wiesz jak zostać freelancerem to czas na zapoznanie się z wadami tego zawodu oraz nie do końca oczywistymi korzyściami. Jeżeli mowa o wadach to musisz być gotowy do wzięcia na siebie odpowiedzialności za swoje podatki. Możesz zajmować się tym sam lub jeśli okaże się to zbyt trudne zatrudnić księgowego, który wiąże się z dodatkowym wydatkiem. Kolejną istotną wadą jest fakt, że nie przysługuje urlop ani wynagrodzenie za czas choroby. Nie możesz poprosić przełożonego o zwolnienie z pracy, ponieważ masz chore dziecko w domu lub wizytę u dentysty. Jeżeli nie pracujesz, nie zarabiasz, a powierzone zlecenia czekają na ukończenie.
Jeżeli nie jesteś zniechęcony i dalej chcesz wiedzieć jak zostać freelancerem to czas na zalety tej pracy. Zacznijmy od faktu, że pracujesz, kiedy i ile chcesz, pod warunkiem, że ukończysz zlecenie na czas.
Możesz odrzucać zlecenia, które nie są dla Ciebie satysfakcjonujące oraz decydować z kim podejmiesz współpracę. Zazwyczaj zlecenia możesz wykonywać z domu. Może być to idealnym rozwiązaniem dla młodych rodziców, osób cierpiących na przewlekłe choroby, studentów lub dla tych, którzy po prostu chcą większej elastyczności w życiu zawodowym.
Często zadawane pytania na temat tego, jak zostać freelancerem
Pytanie, jak zostać freelancerem, jak i sam zawód wzbudzają duże zainteresowanie oraz obawy. Ten fragment jest poświęcony najczęściej zadawanym pytaniom w kwestii pracy na własny rachunek.
Jakie umiejętności są niezbędne do rozpoczęcia kariery freelancera?
Jest to zależne od rodzaju pracy, jaką chcesz wykonywać jako freelancer. Najczęściej wymagane umiejętności to pisanie tekstów marketingowych zgodnych z SEO, projektowanie grafik, tworzenie stron internetowych, zarządzanie social media czy znajomość języka obcego.
Zastanów się nad swoimi mocnymi stronami i zbuduj portfolio swoich prac w celu zaprezentowania swoich umiejętności potencjalnym klientom.
Ile może zarobić freelancer?
Odpowiedź na to pytanie jest zależna od wielu kwestii, takich jak umiejętności, doświadczenie, popyt na oferowane usługi. Jednakże dla wielu osób zawód ten okazuje się wystarczający na pokrycie codziennych wydatków.
Jak znaleźć pracę jako freelancer?
Istnieje wiele platform, na których można znaleźć pracę jako freelancera, takie jak Useme.pl, Freelancer.pl czy LinkedIn. Możesz także skontaktować się z potencjalnymi klientami bezpośrednio za pośrednictwem strony internetowej, mediów społecznościowych lub znajomych.
Jak ustalić stawki za swoją pracę?
Stawki dla freelancerów można ustalać na podstawie doświadczenia, umiejętności i rodzaju wykonywanej pracy. Podczas ustalania stawek sprawdź, jak wyceniają się inni za dane zlecenie. Możesz to sprawdzić na platformie takiej jak Useme (możesz to zrobić za darmo i bez rejestracji). Również weź pod uwagę wartość, jaką dostarczasz klientowi, ile musiałby poświęcić czasu na naukę, gdyby chciał zrobić to sam?
Szukać klientów na własną rękę czy na stronach internetowych?
Czemu nie jedno i drugie? Po co ograniczać się do jednego źródła klientów? Prawdopodobnie znasz, chociaż kilka osób, które potrzebują pomocy we własnej działalności czy projektach. Jeżeli Twoje umiejętności rozwiążą ich problem, powiedz im o tym.
Na własną rękę | Strona internetowa ze zleceniami |
---|---|
Cała kwota trafia do Ciebie | Strona pobiera prowizję |
Masz pełną kontrolę | Jesteś ograniczony możliwościami strony |
Musisz samodzielnie znaleźć klientów | Klienci sami Cię wyszukują |
Oczywiście nie jest to powód, aby unikać platform łączących freelancerów ze zleceniodawcami. Pamiętaj, że w obu przypadkach to Ty wybierasz zlecenia oraz poziom wynagrodzenia.
Podsumowanie, czyli jak zostać freelancerem?
Freelancerzy otrzymują wynagrodzenie od swoich klientów, zazwyczaj za krótkoterminowe zlecenia. Natomiast czasami są to długoterminowe współprace jak na przykład ambasador marki.
Freelancer nie jest zatrudniony na etacie, co wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Na przykład, brak świadczeń zapewnianych przez pracodawcę, takich jak ubezpieczenie zdrowotne czy plany emerytalne. Muszą również płacić dodatkowe podatki od prowadzenia działalności. Niemniej jednak, freelancing może być idealnym rozwiązaniem dla osób, które cenią swobodę w ustalaniu własnego grafiku pracy oraz miejsca pracy.