Jak założyć bloga i zarabiać pieniądze w 2024 roku?

Założenie bloga może być zarówno satysfakcjonującym, jak i lukratywnym przedsięwzięciem, które otwiera wiele możliwości. Dzięki blogowaniu możesz stać się wiarygodnym ekspertem w swojej dziedzinie, zarabiać w niepełnym, lub pełnym wymiarze godzin i nawiązywać kontakty z osobami o podobnych poglądach lub pasji.

W tym artykule wyjaśniam jak założyć bloga krok po kroku i zarabiać na blogowaniu bez względu na doświadczenie.

Czym jest blog?

W początkowych czasach Internetu blogowanie było bardziej zbliżone do prowadzenia dziennika. Niektóre blogi z tych wczesnych czasów były wykorzystywane jako kroniki osobistych doświadczeń czy punktu widzenia.

Od tego czasu blogowanie ewoluowało i stało się czymś więcej niż tylko formą cyfrowej dokumentacji wspomnień i doświadczeń. Obecnie zarówno osoby prywatne, jak i firmy tworzą blogi, aby dzielić się informacjami i generować sprzedaż.

7 powodów, dla których warto założyć bloga

Istnieje kilka powodów, dla których warto założyć bloga. Powodem może być wygenerowanie dodatkowego dochodu poprzez zarabianie pieniędzy w internet, zbudowanie społeczności, blogować z czysto hobbystycznych celów lub z któregokolwiek z poniższych powodów:

1. Dokumentowanie własnych przeżyć

Słowo „blog” jest skróconą formą angielskiego słowa „weblog”, czyli dziennik. Wracając do korzeni blogowania, można go założyć w celu gromadzenia swoich myśli, przeżyć czy zdjeć w jednym miejscu. Chociaż taka forma prowadzenia bloga wydaje się bardzo prywatna, można w ten sposób zdobyć grupę odbiorców.

2. Miejsce w sieci na naszą kreatywność

Blogowanie obejmuje pisanie, edytowanie projektowanie a w przypadku bardziej rozwiniętych blogów nawet wymaga podstawowej wiedzy kodowania. Sprawia to, że jest to bardzo kreatywne zajęcie. Jeśli szukasz stosunkowo taniego sposobu na wyrażenie siebie, blogowanie jest świetną opcją.

3. Dzielenie się własnymi przemyśleniami i doświadczeniami

Co oczywiste, nikt inny nie jest tobą — co oznacza, że masz własne przemyślenia i doświadczenia, które są unikalne. Blog to platforma, dzięki której możesz dzielić się swoimi przemyśleniami z innymi, prowadzić dyskusje i budować prawdziwe relacje.

4. Tworzenie społeczności

Blogowanie to doskonały sposób na nawiązywanie kontaktów z innymi, którzy są blogerami, twórcami treści czy docelowymi odbiorcami. Blogowanie otwiera drzwi do poznania ludzi, z którymi w przeciwnym razie nie miałbyś kontaktu. Społeczność blogerów jest bardzo aktywna na stronach takich jak Facebook, Instagram i Reddit.

5. Poprawianie swoich umiejętności w pisaniu tekstu oraz treści marketingowych

Blogowanie to rzemiosło. Jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności pisarskie, codzienne lub cotygodniowe pisanie na blogu może Ci w tym pomóc.

Podobnie, prowadzenie bloga wymaga wiele pracy nad backend, czyli pracy za kulisami strony internetowej, którą widzą odbiorcy. Blogerzy są często własnymi webmasterami i marketingowcami w mediach społecznościowych, a także autorami treści. Jeśli chcesz rozwinąć umiejętności w tych obszarach, założenie własnego bloga pozwoli ci zdobyć cenne doświadczenie.

6. Budowanie własnej marki oraz wiarygodności

Prowadzenie bloga może pomóc w budowaniu własnej marki i ugruntowaniu pozycji wiarygodnego eksperta w swojej niszy lub branży. Treści zamieszczane na blogu mogą pokazać, jak dużą wiedzę lub doświadczenie posiadasz na określone tematy.

7. Pozyskanie klientów

Blogowanie może być wykorzystywane do zwiększania sprzedaży — niezależnie od tego, czy dotyczy to istniejącej firmy, czy zupełnie nowej. Według platformy Indeed blogerzy osiągają średni roczny dochód w wysokości 37 073 USD1.

Prowadzenie bloga to również główna strategia pozyskiwania klientów przez firmy prowadzące sprzedaż internetową. Na przykład, gdy wpiszemy w Google „Jak wybrać garnek”, otrzymamy wpisy blogowe o tym, jaki garnek wybrać z propozycjami produktów tego sklepu:

czym jest blog

Błędne przekonania na temat blogów

Nie musisz być sławny, aby założyć dochodowego bloga. Każdy może blogować, bez względu na doświadczenie. Oto najczęstsze błędne przekonania na temat zakładania bloga:

Blogowanie jest drogie

Bloga można założyć i prowadzić bez wydawania pieniędzy, oczywiście, jeżeli nie uwzględniamy kosztów internetu. Nawet jeśli zdecydujesz się zapłacić za niestandardową stronę internetową, nazwę domeny lub grafiki, koszty te są stosunkowo niewielkie w porównaniu z kwotą, którą możesz potencjalnie wygenerować dzięki swoim treściom.

W pełni darmowy blog można założyć na blogger.com. Niestety ta platforma oferuje dość okrojone możliwości edycji bloga oraz domenę z dopiskiem „.blogspot.com”.

Natomiast w przypadku płatnego bloga koszty wcale nie muszą być wysokie. Większość firm hostingowych oferuje rejestrację domeny w promocyjnych cenach. Pozwala to na sprawdzenie Twojej nowej pasji. Przykładowo w przypadku Zenbox domena z dopiskiem .pl kosztuje 4,99 zł:

jak założyć bloga i zarabiać

Natomiast hosting, czyli serwery na których będzie zapisany i udostępniany Twój blog, kosztuje 49 zł.

ile kosztuje prowadzenie bloga

Blogowanie to wymierające medium

Blogowanie nie umarło, a nawet nie zaczęło umierać. Obecnie istnieje więcej środków udostępniania treści niż dekadę temu, ale to nie znaczy, że nie można stworzyć dochodowego bloga. Zbudowanie dochodowego bloga w dzisiejszych czasach może wymagać więcej wysiłku i początkowych inwestycji, niż kiedyś, ale nie powinien być to czynnik zniechęcający do założenia bloga.

Każdy post na blogu musi być idealny

Powinieneś publikować artykuły na blogu, z których jesteś dumny oraz są sprawdzone pod kontem SEO i to wystarcza na początek. Nie obawiaj się publikować treści, ponieważ mogą być niewystarczająco dobre.

Wpisy na blogu można edytować lub usuwać w każdej chwili, więc jeśli po opublikowaniu treści stwierdzisz, że nie jesteś zadowolony ze swojego artykułu, zawsze możesz go edytować lub usunąć.

Aby założyć bloga, musisz mieć fanów

Nie musisz być celebrytom lub osobą popularną w mediach społecznościowych, aby założyć bloga. Wielu znanych obecnie blogerów, w tym Karol Lewandowski czy Michał Szafrański nie byli sławni, dopóki nie zaczęli blogować.

Blogowanie jest łatwe

Blogowanie może wydawać się łatwe w teorii: napisz tekst, opublikuj, gotowe. Jeżeli nie masz osoby odpowiedzialne za marketing i techniczne aspekty strony to może tak to wyglądać. W przeciwnym wypadku to Ty będziesz odpowiedzialny za wszystkie te aspekty.

W zależności od niszy lub tematów artykułów może być również konieczne poświęcenie znacznej ilości czasu na przeanalizowanie tematu, lub stworzenia dodatkowych zasobów, takich jak fotografie, grafiki lub filmy. Blogowanie niekoniecznie jest łatwe, ale nie oznacza to, że nie jest przyjemne i satysfakcjonujące.

Blogowanie to szybki sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy

Oczywiście prawdą jest, że blogowanie można wykorzystać do zarabiania pieniędzy, ale nie jest to sposób na szybkie wzbogacenie się. Zanim zaczniesz zarabiać pieniądze, musisz zdobyć grono odbiorców, którzy chętnie będą czytać twoje treści, a następnie zmonetyzować bloga poprzez reklamy, linki afiliacyjne lub sprzedaż produktów.

Jak założyć bloga w 12 krokach?

Jeżeli jesteś gotowy na założenie bloga, ale nie wiesz, od czego zacząć, to poniższe kroki pozwolą na zrozumienie jak tego dokonać.

1. Zdefiniuj o czym chcesz pisać (temat, nisza)

Znalezienie niszy może być trudne i wydawać się ograniczające, ale jest to pierwszy etap budowania pozycji eksperta, własnej marki oraz tworzenia link building, czyli kierowanie z jednego artykułu na drugi.

Oczywiście możesz poruszać więcej niż jeden temat, ale pamiętaj, że Twój główny cel jest spójny. W przeciwnym razie czytelnicy będą kończyć odwiedziny Twojej strony na jednym artykule.

2. Sprawdź konkurencję

Jeżeli już wiesz, na jaki temat chcesz prowadzić bloga, to kolejnym krokiem jest przeanalizowanie największych blogów, które zajmują się taką samą tematyką. Jakie są wnioski? Czy Twoja nisza jest już dość zatłoczona? A może przeciwnie, mało kto piszę na dany temat?

Niezależnie od przypadku, wcześniejsze przeprowadzenie analizy pomoże ci zrozumieć, w jaki sposób możesz tworzyć treści, które są lepsze lub wyróżniające się na tle tych już istniejących.

3. Zdefiniuj swoich odbiorców (stwórz personę)

Powinieneś także pamiętać o swoich odbiorcach. Dla kogo będziesz pisać? Odpowiedź na to pytanie pomoże ci pisać artykuły, które są wartościowe i istotne dla twoich czytelników. Spróbuj określić następujące informacje o swoim idealnym czytelniku:

  1. Ile ma lat?
  2. Gdzie mieszka?
  3. Czym się zajmuje zawodowo?
  4. Jakie inne media odwiedza?
  5. Czy czyta inne blogi?
  6. Co robi w wolnym czasie?
  7. Z jakimi zagadnieniami lub problemami spotyka się regularnie?
  8. Na jaki temat chciałby wiedzieć więcej?

4. Zaplanuj swój pierwszy wpis na blogu

Gdy już określisz swoją niszę i odbiorców, możesz zacząć planować swój pierwszy artykuł na blogu. Ponownie, może to wymagać pewnych analiz, aby upewnić się, że tworzysz coś, co Twoi odbiorcy będą chcieli przeczytać.

Zacznij od wpisania tematu w wyszukiwarkę, aby zobaczyć, jakie rodzaje artykułów i jakie zapytania pojawiają się w wynikach. Jeżeli okaże się, że istniejące wyniki nie wyjaśniają tematu lub robią to niedokładnie, to jest to świetna okazja do napisania czegoś lepszego.

Wybrany temat również warto sprawdzić na platformach do badania fraz kluczowych takich jak Ubersuggest czy Planer słów kluczowych Google. Przy pomocy tych narzędzi dowiesz się, ile razy w miesiącu dana fraza jest wyszukiwana, jaki jest poziom konkurencyjności itp.

5. Nazwa bloga i domany

Każdy blog potrzebuje unikalnej nazwy. Musisz upewnić się, że nazwa Twojego bloga ma sens, bierze pod uwagę Twoją niszę lub markę i co najważniejsze jest łatwa do zapamiętania, chwytliwa i szybka do wpisania w Google.

Jeśli masz na oku jakąś nazwę, przeszukaj internet i media społecznościowe, aby upewnić się, że nikt inny już jej nie używa. Jeśli pożądana nazwa jest już zajęta, możesz utworzyć nową lub skontaktować się z właścicielem witryny, aby sprawdzić, czy nadal aktywnie używa nazwy danej nazwy.

Warto również zarejestrować (kupić) domenę z dopiskiem pl niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga na bezpłatnej platformie blogger, czy wykupionym hostingu.

6. Tworzenie elementów marki

Oprócz nazwy musisz wybrać czcionkę i paletę kolorów dla swojego bloga, które zastosujesz po zbudowaniu witryny. Możesz to zrobić samodzielnie lub zlecić to grafikowi.

Jeśli chcesz mieć niestandardowe logo dla swojego bloga, możesz zaprojektować je za pomocą bezpłatnej platformy, takiej jak Canva, lub również zlecić to grafikowi.

8. Wybór hostingu (serwera, na którym będzie Twoja strona)

Wybór hostingodawcy jest niezbędny do posiadana bloga pod własnym adresem URL. To tam są trzymane wszystkie dane takie jak wygląd, treść, grafiki i udostępniane osobą, które odwiedzą Twój adres.

Niektóre platformy hostują bloga za darmo, ale w zamian dodają swoją markę do domeny internetowej oraz dopisek w adresie URL na przykład .blogspot.com lub .squarespace.

Hosting internetowy może kosztować od 49,99 zł do nawet 1 000 PLN miesięcznie. Wszystko zależy głównie od szybkości i wielkości pamięci masowej serwera. Istnieją dziesiątki firm hostingowych, ale na początek najlepiej wybrać firmę, która ma dobre wsparcie techniczne — jeżeli jesteś początkującą osobą, która wszystko robi sama, zaoszczędzisz dużo czasu, korzystając ze wsparcia pomocy technicznej.

9. Zbuduj swoją stronę internetową

Stronę internetową możesz stworzyć w klasyczny sposób poprzez kod HTML, CSS czy JavaScript. Natomiast prostszym sposobem będzie skorzystanie z szablonu lub motywu. Takie motywy i szablony są oferowane przez systemy zarządzania treścią nazywane CMS (ang. Content Management System). Najpopularniejszymi kreatorami jest WordPress oraz Blogger, pozwolą Ci zaprojektować i zbudować dobrze wyglądającą stronę internetową, nawet jeżeli nie miałeś wcześniej doświadczenia w tworzeniu stron internetowych. Oba CMS oferują tysiące bezpłatnych motywów, ale często możemy spotkać się z płatnym rozszerzeniem funkcjonalności motywu. Najpopularniejsze motywy do WordPress takie jak Astra czy GeneratePress Kosztują od 60 do nawet 600 USD (zależnie od wersji).

Stronę internetową można zbudować od podstaw lub przy użyciu szablonu, lub motywu — wszystko zależy od budżetu i potrzeb. Kreator stron internetowych bez kodu, taki jak Blogger lub WordPress, pozwoli ci zaprojektować i zbudować piękną stronę internetową, nawet jeśli nie masz wcześniejszego doświadczenia w tworzeniu stron internetowych. Niektóre szablony lub motywy są bezpłatne, ale inne mogą kosztować od 10 do 200 USD.

Jedne kreatory do zarządzania treścią stron internetowych pozwalają na większą personalizację i elastyczność, a inne mogą ograniczać Twoją twórczość. Koniecznie zapoznaj się ze specyfikacją każdego kreatora stron internetowych, którym jesteś zainteresowany, aby zrozumieć, co jest możliwe podczas projektowania bloga.

10. Prześlij i opublikuj swój wpis blogowy

Po zbudowaniu satysfakcjonującej witryny i sprawdzenia czy działa poprawnie nadszedł czas, aby przesłać swój pierwszy wpis.

Do tworzenia wpisów można podejść na dwa sposoby. Pierwszym sposobem jest tworzenie zawartość wpisu w osobnym edytorze zapisywanym w chmurze takim jak Dokumenty Google. W ten sposób będziesz mieć bezpieczną kopię zapasową treści bloga na wypadek problemów technicznych w witrynie. Drugim sposobem jest tworzenie treści bezpośrednio w zapleczu witryny. W tym przypadku kopia zapasowa zapisywana jest rzadziej (zależnie od serwera), ale nie musimy martwić się o ponowne formatowanie artykułu po przeniesieniu teści z zewnętrznego programu na witrynę.

Przed opublikowaniem posta na blogu warto sprawdzić, czy wyświetla się on dokładnie tak, jak to planowałeś. Oczywiście zawsze możesz do niego wrócić i edytować go po publikacji.

11. Wypromuj swój blog

Po opublikowaniu treści na blogu warto udostępnić do nich linki na innych platformach. Warto pomyśleć o media społecznościowych, ponieważ jest to popularny i skuteczny sposób rozpowszechniania treści. Możesz udostępnić linki na już istniejących profilach społecznościowych lub utworzyć nowe konto specjalnie dla swojego bloga.

12. Analiza i badanie wyników

Ostatnim krokiem jest śledzenie i analiza takich danych jak wyświetlenia, ilość odwiedzających, które artykuły cieszą się największym zainteresowaniem. Twoja platforma hostingowa może mieć wbudowany domyślny pulpit analityczny, ale zdecydowanie zalecam podłączenie bloga z Google Analytics oraz Google Search Console. To bezpłatne narzędzia od firmy Google, które pozwalają śledzić ruch, a także ważne dane demograficzne.

Dane te również przydadzą się w celu uzyskania sponsorów lub przychodów z reklam.

Jak zarabiać pieniądze na blogu

Blogerzy mogą zarabiać pieniądze przy użyciu wielu różnych sposobów. Większość przychodów z blogów uzależniona jest od niepewnych czynników, na które nie zawsze mamy wpływ. Czynnikami jest działanie algorytmów wyszukiwarek, aktualizacje algorytmów oraz budżety firm w twojej branży. Dlatego po tym, jak założysz bloga i zaczniesz na nim zarabiać, warto zacząć dywersyfikować swoje przychody i sprawdzić inne sposoby na to, jak zarabiać w internecie.

Przyjrzyjmy się, jakie są metody zarabiania na własnym blogu.

Współpraca z markami

Blogerzy często współpracują z markami w celu tworzenia treści sponsorowanych. Zwykle wiąże się to z koniecznością zrecenzowania konkretnego produktu lub umieszczenia wzmianki o nim w swoich opublikowanych treściach.

Partnerstwa z markami mogą być jednorazowe lub przekształcić się w długoterminowe relacje oparte na skuteczności bloga i obopólnym interesie.

Sieci reklamowe

Sieci reklamowe pozwalają na umieszczanie reklam na naszym blogu. W zależności od firmy możemy otrzymać wynagrodzenie za samo wyświetlanie reklamy na blogu, kliknięcie reklamy przez użytkownika lub obie możliwości zarobku.

Najpopularniejszą platformą udostępniającą reklamy na blog jest Google AdSense oraz Mediavine. Obie platformy wymagają, by treści zamieszczane na stronie były unikalne i angażujące. Natomiast Mediavine ma dodatkowy warunek, jakim jest minimum 50 tysięcy czytelników w miesiącu.

Linki afiliacyjne lub kody rabatowe

Kolejnym źródłem dochodów dla bloga mogą być linki afiliacyjne udostępniane przez sieci afiliacyjne. Sieci pozwalają na wygenerowanie unikalnych linków do wybranych przez Ciebie produktów. Jeżeli ktoś wejdzie w link i kupi produkt, otrzymujesz część prowizji. Wystarczy wspomnieć lub napisać recenzję produktu, lub usługi i wstawić swój link afiliacyjny. Najpopularniejsze platformy to MyLead, LeadStar czy eBrokerPartner.

Linki afiliacyjne lub unikalne kody można też zdobyć bezpośrednio od marki, która zdecyduje się na współpracę z Twoim blogiem.

Sprzedaż własnych produktów fizycznych

Blog to świetne miejsce do sprzedaży własnych produktów. Blog może być głównym źródłem sprzedaży produktu lub uzupełnieniem już istniejących.

Możesz wstawić linki w postach na blogu do produktów, które już sprzedajesz, ale najlepszą sprzedaż będą miały te produkty, które są powiązane z tematyką bloga. Na przykład, jeśli prowadzisz bloga o modzie, możesz sprzedawać przedmioty takie jak koszulki, czapki lub torby z logo bloga.

Sprzedaż własnych produktów cyfrowych

Jeżeli chcesz sprzedawać produkty bez martwienia się o logistyczne obowiązki takie jak pakowanie, wysyłka czy zwroty, to produkty cyfrowe mogą być dla Ciebie lepszym rozwiązaniem. Produkty cyfrowe to stosunkowo prosty i niedrogi sposób na oferowanie odbiorcom własnych produktów związanych z blogiem. Większość produktów cyfrowych może być dostępna lub pobrana natychmiast po zakupie.

Niektóre przykłady produktów cyfrowych, które można sprzedawać, obejmują między innymi:

  • Pliki do druku — może to być wszystko, od kalendarzy i planów lekcji po arkusze na planowanie budżetu domowego.
  • Kursy online — możesz użyć platformy takiej jak Udemy.com, która pozwala na stworzenie kursu wygodnego w obsłudze przez użytkowników. Ponadto nie musisz martwić się o bezpieczeństwo oraz formy płatności, ponieważ wszystkim zajmuje się platforma.
  • E-booki — świetna forma do przekazywania wiedzy. Możesz napisać książkę w podstawowym programie biurowym, a następnie sprzedawać ją w formie pliku PDF.

Zawartość premium lub członkostwo

Blogi są darmowym źródłem wiedzy, którą można wykorzystać jako zachętę do kupna treści dostępnych dopiero po zapłaceniu (paywall). Wówczas osoby chcące poszerzyć swoją wiedzę lub po prostu są zainteresowane tematem, będą musiały wykupić dostęp.

Dostęp do płatnych treści na zasadzie subskrybcji można stworzyć na zewnętrzych platformach takich jak Patreon czy BuyMeaCoffee. Platformy te można również wykorzystywać do tworzenia członkostw, w ramach których czytelnicy płacą cykliczną miesięczną opłatę za dostęp do treści premium.

Natomiast jeżeli interesuje nas paywall bezpośrednio na naszej domenie, to można w tym celu skorzystać z platformy LeadStar, która to umożliwia.

Indywidualne konsultacje

Twój blog jest świetnym źródłem darmowej wiedzy, ale czytelnicy mogą być zainteresowani uzyskaniem od Ciebie dodatkowych informacji. Jeśli zaczniesz otrzymywać prośby o konkretne porady lub wskazówki, to dobry znak, że możesz zacząć oferować indywidualne konsultacje.

Podsumowanie tego, jak założyć bloga

Założenie bloga może być pouczającym, przyjemnym i dochodowym sposobem na nawiązanie kontaktu z innymi. Prowadzenie bloga wymaga noszenia wielu umiejętności, ale jeśli jesteś gotowy do nauki i rozwoju poprzez stale zmieniające się trendy, prawdopodobnie osiągniesz sukces.

Najczęściej zadawane pytania o tym, jak założyć bloga

Cztery najczęściej zadawane pytania dotyczące tego, jak założyć bloga opisane w zwięzłej formie.

Jak zwiększyć ruch na moim blogu?

Ruch na blogu można zwiększyć na kilka sposobów, ale dobra pozycja w wyszukiwarkach jest na to najlepszym rozwiązaniem. Aby Twój blog był wykrywalny przez wyszukiwarki, musisz zoptymalizować swoje artykuły poprzez wdrożenie odpowiednich nagłówków, linków wewnętrznych i meta opisów. Wiele platform blogowych, takich jak WordPress, zawiera narzędzia (wtyczki) SEO, które pomagają w tym procesie. Najlepszą wtyczką, która oferuje najwięcej opcji, jest aktualnie Rank Math SEO.

Jak długie powinny być moje wpisy na blogu?

Nie ma określonej długości, jaką powinny mieć Twoje artykuły na blogu. Jeśli jednak chcesz zoptymalizować swój artykuł pod kątem określonego słowa kluczowego, prawdopodobnie będziesz musiał osiągnąć określoną ilość znaków, aby zająć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Wymaganą długość artykułu można sprawdzić samemu poprzez sprawdzanie konkurencji, która jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Natomiast lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z narzędzia Semrush, które pozwala zoptymalizować bezpłatnie trzy artykuły, a następnie skorzystać z 7- dniowej bezpłatnej wersji próbnej.

Jak często muszę publikować na blogu?

Nie ma ustalonej reguły dotyczącej tego, jak często należy publikować posty na blogu, z wyjątkiem jednej: harmonogram publikowania powinien być stały. Jeśli zaczynasz publikować codziennie, staraj się utrzymać to tempo. Jeśli publikujesz co dwa lub trzy dni, powinien to być Twój harmonogram. Nawet jeśli publikujesz tylko raz w tygodniu lub raz na 10 dni, kluczem jest zachowanie stałego harmonogramu, jeśli chcesz przyciągnąć i utrzymać odbiorców.

Jeżeli czytelnicy oczekują nowych wpisów zgodnie z Twoim harmonogramem np. co tydzień, a nagle przestajesz publikować nowe treści przez miesiąc, prawdopodobnie stracisz swoją publiczność. Drugą kwestią jest pozycja w Google, jeżeli publikujesz systematycznie, to wyszukiwarka lepiej Cię pozycjonuje. Jeśli używasz swojego bloga do zarabiania pieniędzy, to oczywiście wpłynie to na Twoje wyniki finansowe.

Jakie środki bezpieczeństwa należy podjąć w przypadku bloga online?

Najważniejszym krokiem, jaki możesz podjąć, aby chronić swojego bloga, jest posiadanie bezpiecznego, unikalnego hasła — takiego, które jest znane tylko Tobie. Powinieneś także zmieniać hasło raz w miesiącu. Należy również często tworzyć kopie zapasowe witryny, to nie powinno być problemem, ponieważ większość hostingodawców wykonuje kopie zapasowe automatycznie kilka razy dziennie.

  1. indeed, How Much Do Bloggers Make in 2024? (Plus Tips To Earn More) ↩︎
5/5 - (2 głosy)